W środę, 25 czerwca 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River w Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 250 000 000 USD (905,72 mln zł) ze spółką Lockheed Martin na kontynuację produkcji sprzętu w programach wsparcia logistycznego floty rodziny samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II o kryptonimach ALIS (Autonomic Logistics Information System), ODIN (Operational Data Integrated Network) i MPE (Mission Planning Environment).
Zdjęcie: USAF
W momencie zawarcia umowy żadne środki finansowe nie zostały jeszcze uruchomione. Gdy umowy wykonawcze zostaną przyznane, prace będą wykonywane w Orlando na Florydzie (95%) i Fort Worth w Teksasie (5%) z terminem do sierpnia 2027. Obejmą dostawy komponentów do wyżej wymienionych programów oraz zapewnienia modernizacji ODIN i MPE w przyszłości. Dotyczy wszystkich samolotów F-35A, F-35B i F-35C na potrzeby programu F-35 Joint Strike Fighter dla Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF), Korpusu Piechoty Morskiej USA (US Marine Corps, USMC), Marynarki Wojennej USA (US Navy), klientów programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) i partnerów programu współpracy F-35 Joint Strike Fighter (JSF).
Przypomnijmy, że ODIN to globalny system informatyczny autonomicznej logistyki oparty na danych w chmurze, który stopniowo zastępuje starszy i problematyczny system ALIS dla samolotów F-35. Jego celem jest poprawa efektywności utrzymania, zarządzania danymi i gotowości operacyjnej floty F-35. W 2021 program ODIN został tymczasowo zastopowany, ale później rozpoczęto stopniowe wdrażanie.
W styczniu 2022 zakończono początkową fazę wdrażania sprzętu ODIN Base Kit (OBK) na 14 lokalizacjach w USA i Europie (np. bazy Nellis, Hill, Eielson, Amendola we Włoszech). Sprzęt ten zastąpił starsze serwery ALIS, jest lżejszy i tańszy o około 30%. Urządzenia ALIS muszą być transportowane w kontenerze o wysokości przeciętnego człowieka i wymagają dodatkowych modułów zasilających, to wyposażenie z ODIN mieści się w dwóch przenośnych skrzyniach wielkości bagażu podręcznego. Dzięki temu masa zestawu została znacznie zredukowana: z nieco ponad 360 kg (800 funtów) do poniżej 64 kg (140 funtów). Ale przede wszystkim poprawiono wydajność pracy zredukowano obciążenia administracyjne i dwu, a nawet trzykrotne skrócenie czasu przetwarzania danych w chmurze, w porównaniu z serwerami polowymi systemu ALIS.
Jak wspomniano, wdrożenie oprogramowania ODIN napotkało opóźnienia. Początkowo planowano rozpoczęcie wdrożeń w 2023, ale przesunięto na na 2025. Powody opóźnień nie zostały publicznie ujawnione przez Lockheed Martin ani F-35 Joint Program Office (JPO).
Departament Obrony USA zmodyfikował strategię, decydując się na równoległy rozwój zarówno ODIN, jak i modernizację ALIS, zamiast całkowitego porzucenia tego drugiego. W marcu 2023 przyznano Lockheed Martin kontrakt o wartości 179 milionów USD na dalszy rozwój i integrację obu systemów.
MPE to oprogramowanie i system wspierający planowanie misji dla samolotów F-35. Jest to kluczowy element systemu wsparcia operacyjnego, który umożliwia załogom i personelowi naziemnemu przygotowanie, konfigurację i zarządzanie misjami bojowymi oraz szkoleniowymi. Współpracuje z omawianymi systemami ALIS i ODIN w celu zapewnienia spójności danych i logistyki.
Umożliwia tworzenie szczegółowych planów lotu, w tym tras, celów, zarządzania uzbrojeniem, czujnikami i systemami radioelektronicznymi, integrację danych operacyjnych, takich jak informacje o zagrożeniach, dane wywiadowcze, mapy cyfrowe, profile terenu i konfiguracje systemów pokładowych, a także dostosowanie parametrów F-35 do specyficznych wymagań misji, w tym ustawienia systemów walki radioelektronicznej, radaru i uzbrojenia.