Przejdź do serwisu tematycznego

Zbudowany w Polsce szwedzki okręt wywiadu radioelektronicznego na próbach

Najnowszy szwedzki okręt wywiadu radioelektronicznego HSwMS Artemis rozpoczął zakładowe próby morskie. Kadłub jednostki został zbudowany w Polsce.

2 listopada br. służba prasowa szwedzkich sił zbrojnych (Försvarsmakten) poinformowała w mediach społecznościowych, że najnowszy okręt wywiadu radioelektronicznego (Signals Intelligence, SIGINT) HSwMS Artemis rozpoczął zakładowe próby morskie. Kadłub jednostki został zbudowany w Polsce w gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej i został częściowo doposażony w Stoczni Remontowej Nauta jako podwykonawcy.

Najnowszy szwedzki okręt wywiadu radioelektronicznego HSwMS Artemis rozpoczął zakładowe próby morskie. Jest to 74-metrowa jednostka o wyporności 2,2 tys. ton / Zdjęcie: Försvarsmakten

Artemis został budowany jest na podstawie umowy z 11 kwietnia 2017, którą szwedzki urząd zamówień obronnych Försvarets Materielverk (FMV) zawarł ze spółką Saab Defence and Security. Wartość kontraktu wyniosła 730 mln SEK (322,3 mln zł). Za projekt jednostki odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Dwa tygodnie później – 26 kwietnia do publicznej wiadomości podano, że podwykonawcą Saaba została Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni. Zgodnie z umową miała ona w latach 2017-2020 zbudować kompletną jednostkę pływającą oraz przeprowadzić jej wstępne próby morskie. Planowano, że po zakończeniu prac w Polsce, Artemis o własnych siłach przejdzie do stoczni w Karlskronie, gdzie zostanie na nim zainstalowane specjalistyczne wyposażenie rozpoznawcze i do końca 2020 gotowy okręt zostanie przekazany FMV (Okręt SIGINT powstanie w Gdyni).

Prace wykonywane we współpracy z PGZ Stocznią Wojenną zaowocowały wodowaniem jednostki 17 kwietnia 2019 (Szwedzki okręt zwiadowczy zwodowany). Następnie okręt trafił do Nauty gdzie prowadzone były prace wyposażeniowe, które jednak zostały przerwane wiosną 2020. Było to związane ze złą sytuacją ekonomiczną spółki, która od lat corocznie ponosiła coraz większe straty. Rosły one od 4,3 mln zł w 2015 do 57,9 mln zł netto w 2018 i ok. 50 mln zł w 2019. Aby uniknąć zgłoszenia przez wierzycieli wniosku o upadłość spółki, 15 kwietnia 2020 otwarte zostało przyspieszone postępowanie układowe. Na początku 2021 objęte układem zadłużenie wymagalne Stoczni Remontowej Nauta wobec 639 wierzycieli wynosiło 320 mln zł. Ostatecznie, 15 lutego 2021 okręt opuścił Nautę i odpłynął do Szwecji (Artemis odpłynął do Szwecji).

Artemis zastąpi, zwodowany w 1984 w stoczni Saab Kockums, okręt HSwMS Orion (A201), który do 2010 był przydzielony do 1. Dywizjonu Okrętów Podwodnych. Okręt został wykreślony z listy jednostek pozostających w aktywnej służbie z powodu niespełniania norm bezpieczeństwa na morzu.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Jeszcze bardziej kompaktowa wersja radaru Saab Giraffe 1X

Podczas nadchodzących targów Eurosatory 2024 w Paryżu, szwedzka spółka Saab Defence and Security zaprezentuje jeszcze bardziej kompaktową wersję radiolokatora Giraffe 1X…

Leopard 2A8: Sukces w Norwegii, fiasko we Włoszech

Niemiecko-francuska grupa KNDS porozumiała się z norweską spółką Ritek w sprawie uruchomienia produkcji licencyjnej Leopardów 2A8NO, natomiast negocjacje w tej sprawie z włoską spółką Leonardo…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X