W piątek, 11 kwietnia 2025, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Elektroniczne (WZE) z Zielonki poinformowały, że pierwszym tygodniu lutego br. osiągnęły istotny kamień milowy w projektach offsetowych dotyczących poprzecznych silniczków manewrowych ACM (Attitude Control Motors) i sekcji kontroli manewrów ACS (Attitude Control Section) dla rakietowych pocisków przechwytujących PAC-3 MSE (Patriot Advanced Capability 3 Missile Segment Enhanced).
Przedstawiciele spółki Lockheed Martin przeprowadzili Przegląd Gotowości Zaplecza Produkcyjnego (MRR) dla projektu ACM. Dotyczył on kluczowej fazy w ustanawianiu linii produkcyjnej, mając na celu sprawdzenie rzeczywistego poziomu przygotowania personelu oraz przekazania wiedzy na temat pracy z dedykowanymi narzędziami i sprzętem. Po ukończeniu tego przeglądu, WZE rozpoczęło produkcję prototypowych jednostek ACM (WZE bliżej produkcji ACM do pocisków systemu Patriot).
Dodatkowo przeprowadzono Przegląd Gotowości Produkcyjnej (PRR) dla projektu ACS. Podczas przeglądu przedstawiciele spółki Lockheed Martin ocenili procesy, zasoby oraz infrastrukturę, a także zaprezentowali rezultat prac nad prototypowymi jednostkami sekcji ACS wyprodukowanymi w WZE. Amerykański partner zatwierdził gotowość produkcyjną w projekcie ACS. Dla polskiego zespołu oznacza to, że następnym krokiem stało się przygotowanie do Inspekcji Pierwszego Artykułu (FAI). Jest to proces, w którym pierwsza jednostka wyrobu wyprodukowana w ramach danej produkcji jest pieczołowicie kontrolowana, aby upewnić się, że spełnia ona wszystkie określone normy i specyfikacje jakościowe.
W połowie marca Przegląd Gotowości Produkcyjnej (MRR) został pomyślnie przeprowadzony również w projekcie ACM. Oznacza to, że oba zespoły, ACS i ACM, przygotowują się do Inspekcji Pierwszego Artykułu (FAI). Od 2019 roku, zespoły spółek WZE, Lockheed Martin oraz jej podwykonawcy, Aerojet Rocketdyne (L3Harris Company), które posiadają prawa do technologii ACM, wspólnie zdefiniowały sposób wdrożenia zdolności technologicznych w obiektach spółki, jak zostało to zarysowane w umowie offsetowej. Umowa pozwoliła na stworzenie nowej infrastruktury, aż do fazy produkcyjnej sekcji Attitude Control Section pocisku PAC-3 MSE.
W ciągu sześciu lat, na terenie WZE powstały obiekty produkcyjne i biurowe na najwyższym poziomie. Obiekty te spełniają najwyższe normy bezpieczeństwa oraz techniczne i technologiczne parametry zatwierdzone przez spółkę Lockheed Martin. Przez kilka miesięcy specjaliści Lockheed Martin przekazywali swoją wiedzę pracownikom WZE, przeprowadzając ich przez etapy transferu technologii. Polski zespół z powodzeniem nabył nowe umiejętności i zdolności.
Sekcje ACS i ACM są kluczowymi komponentami pocisku PAC-3 MSE, zapewniając mu zdolność precyzyjnego (hit-to-kill) odpowiadania na zagrożenia. Poprzeczny silniczek manewrowy ACM odpowiada za kontrolowanie toru lotu pocisku PAC-3 MSE. Są one zamontowane są w sekcji kontroli manewrów ACS (MSPO 2024: Umowy wykonawcze pomiędzy PGZ a Lockheed Martin do offsetu II fazy Wisły).
Wcześniej, spółka uzyskała pełną gotowość realizacji zamówień do II fazy programu Wisła w zakresie podsystemów: ulepszonego systemu elektronicznego (Enhanced Electronics System – ELES), skrzynki przełączeniowej (Junction Box – J-Box) i modułu sterownika silnika (Motor Controller Unit – MCU, wykorzystywanych w wyrzutniach M903 systemu MIM-104F Patriot.
W WZE powstaje także Laboratorium Hardware-in-the-Loop (HWIL), w którym zainstalowane zostały urządzenia do symulacji rakiet, w tym m.in. system gimbala. Warto dodać, że kontenery startowe pocisków PAC-3 MSE powstają w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1.