22 listopada, w Warszawie odbyło się Włosko-Polskie Forum Lotniczo Kosmiczne (Italian-Polish Aerospace Forum). Była to już trzecia edycja tej imprezy. Forum jest miejscem spotkań przedstawicieli organizacji rządowych, wysokich ranga wojskowych zajmujących się wykorzystaniem rozwiązań dostarczanych przez przemysł lotniczo-kosmiczny, przedstawicieli przemysłu tego sektora gospodarki oraz reprezentantów organizacji wspierających rozwój branży lotniczo-kosmicznej zarówno we Włoszech jak i w Polsce.
Trzecią edycję Forum zorganizowała Ambasada Republiki Włoskiej, Włoska Izba Handlu oraz Włoska Izba Przemysłowo Handlowa w Polsce. Partnerem strategicznym był koncern Leonardo.
Uczestnicy pierwszego panelu dyskusyjnego poświęconego przemysłowi lotniczemu
Forum podzielono na dwie części. W części konferencyjnej goście wzięli udział w dwóch panelach dyskusyjnych. Jeden poświęcony był podsumowaniu dotychczasowych wspólnych działań w przemyśle lotniczym jak również możliwościom rozwoju wspólnych inicjatyw w przyszłości. W drugim panelu dyskutanci omawiali działania w branży kosmicznej polskiego i włoskiego przemysłu oraz współpracy ośrodków naukowo badawczych.
W panelu dotyczącym branży lotniczej głos zabrał Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik, który stwierdził:
Doskonałym przykładem udanej współpracy międzynarodowej jest rozwój i produkcja najlepszych w swojej kategorii śmigłowców AW101. Śmigłowiec ten powstawał we współpracy rządów Włoch i Wielkiej Brytanii, wszedł do służby tych krajów i wielu innych na świecie. Dzisiaj także PZL-Świdnik jest częścią tego międzynarodowego programu – tu powstają niemal kompletne struktury płatowca, nie tylko dla programu polskiego, ale wszystkich innych dla klientów międzynarodowych. Efektem tej współpracy trzech krajów: Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii są również morskie śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej RP.
Podkreślił także możliwości jakie zyskał zakład w Świdniku dzięki kontraktowi na zakup śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP:
Krajowy program AW149 Ministerstwa Obrony Narodowej opiera się na idei ulokowania produkcji w zakładach PZL-Świdnik, jako głównym wykonawcy tej umowy, która obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca oraz uzbrojenia. Dzięki lokalnej produkcji, Polska zyskuje nie tylko najbardziej nowoczesne śmigłowce, ale także krajową bazę logistyczną i zaplecze techniczne zlokalizowane blisko Wojska Polskiego. Dzięki temu, że krajowe zakłady stały się częścią międzynarodowej rodziny śmigłowcowej, Polska znacząco może przyśpieszyć rozwijanie własnej bazy technologicznej, tworzyć nowe miejsca pracy, przyciągać utalentowaną kadrę inżynierską i zapewniać bezpieczeństwo narodowe.
Marco Lupo, prezes Leonardo Polska skupił się m.in. na potrzebach polskich Sił Powietrznych i możliwościom ich zaspokojenia przy pomocy współpracy włosko-polskiej:
Polska, zgodnie z wcześniejszymi komunikatami przedstawicieli wojska, zainteresowana jest pozyskaniem samolotów przewagi powietrznej, które uzupełnią istniejącą flotę Sił Powietrznych i rozwiną jej zdolności. Leonardo, jako jeden z partnerów przemysłowych Konsorcjum Eurofighter, proponuje samolot Eurofighter Typhoon, jako najlepsze rozwiązanie dla Sił Powietrznych RP. Program Eurofighter Typhoon powstał na bazie bogatych doświadczeń europejskiego lotnictwa, aby zapewnić wiodący system uzbrojenia i zagwarantować Europie bezpieczeństwo i suwerenność. Typhoon zajmuje dziś czołową pozycję na świecie będąc najbardziej zaawansowanym samolotem bojowym, zdolnym do wykonywania wielu rodzajów misji w trakcie jednego lotu (swing-role), udowadniając wysokie osiągi i skuteczność, jako wielozadaniowy samolot przewagi powietrznej. Dzięki ciągłemu rozwojowi i ogromnym inwestycjom w ten program, Typhoon pozostanie najważniejszym zasobem sił powietrznych jeszcze do 2060 roku, prowadząc wprost do systemu nowej generacji Global Combat Air Program (GCAP).
Samoloty przewagi powietrznej Eurofighter Typhoon są filarem złożonego i zróżnicowanego systemu obrony powietrznej: są narzędziem odstraszającym wroga, ale przede wszystkim utrzymując panowanie na niebie, zapewniają jednocześnie przewagę na lądzie. Polska jako kraj sąsiadujący z terytorium pogrążonym w wojnie wie, co to oznacza dla życia, dla narodu. Najlepsze rozwiązania europejskie i dla Europy w zakresie obrony są blisko Polski lub nawet na terenie kraju – biorąc pod uwagę możliwą współpracę przemysłową w oparciu o istniejący potencjał przemysłowy.
Ciekawe stanowisko przedstawił również gen. Luca De Martinis, szef IV Departamentu Segredifesa we włoskim ministerstwie obrony narodowej. Podkreślał on zalety porozumień rząd-rząd (G2G), które jego zdaniem dają lepsze wsparcie współpracy np. w zakresie szkolenia, czy logistyki.
W panelu poświęconym branży kosmicznej udział wzięli m.in. gen. bryg. Marcin górka, dyrektor Departamentu Innowacji Ministerstwa Obrony Narodowej, który pokrótce omówił bieżącą działalność Sił Zbrojnych RP w zakresie współpracy w programach kosmicznych dotyczących np. rozpoznania, czy łączności satelitarnej. W tym samym panelu gościem był gen. bryg. Luca Monaco, Dowódca Operacji Kosmicznych w ministerstwie obrony Włoch. Opisał on strukturę i zakres działania podległej mu placówki.
Głos zabierali także Paweł Wojtkiewicz, prezes Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Kosmicznego, płk. Marcin Mazur, wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej, Andrea Gaggelli, wiceprezes ds Sprzedaży Optoelektroniki i Wyposażenia Kosmicznego koncernu Leonardo, czy Marcin Dobrowolski, prezes PIAP Space.
Druga część Forum to już spotkania dwustronne przedstawicieli podmiotów z Polski i Woch działających w branży lotniczej i kosmicznej. Ich celem było zainicjowanie kontaktów i budowanie dwustronnych relacji otwierających drogę do zacieśnienia współpracy gospodarczej.