W piątek, 27 czerwca 2025, niemiecka spółka TKMS poinformowała o podpisaniu umowy o wartości ponad 800 mln EUR (3,39 mld zł) z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) modernizację sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych typu U212A (U-Boot-Klasse 212A) należących do Marynarki Wojennej (Deutsche Marine).
U31 podczas wizyty w Polsce 5 października 2018 / Zdjęcie: Michał Szafran, MILMAG
Jak czytamy w komunikacie prasowym, TKMS podpisała jedną z największych umów serwisowych w historii spółki z BAAINBw, co miało miejsce wczoraj w Koblencji. Jako główny wykonawca TKMS zapewni kompleksowe usługi w zakresie modernizacji i wsparcia dla sześciu niemieckich okrętów podwodnych typu U212A przez okres 10 lat (Singapur zamówił dodatkowe okręty podwodne w Niemczech, Fincantieri i TKMS ze wspólną ofertą na okręty podwodne dla Filipin).
Umowa przewiduje modernizację głównych systemów pokładowych okrętów, w szczególności systemu nawigacyjnego oraz systemu dowodzenia i kierowania uzbrojeniem na czterech starszych okrętach z pierwszej partii. Celem prac jest utrzymanie gotowości operacyjnej i zdolności okrętów, które w przyszłości zostaną uzupełnione o sześć nowych okrętów typu U212CD (Common Design), zamówionych wspólnie z Norwegią.
Ta ważna umowa serwisowa wzmacnia również naszą ugruntowaną i opartą na zaufaniu współpracę z niemiecką Marynarką Wojenną w zakresie konserwacji — podkreślił Oliver Burkhard, dyrektor generalny TKMS. Jako potęga morska wykorzystamy pełen zakres usług oferowanych przez TKMS i przyczynimy się do wysokiej dostępności operacyjnej i wydajności niemieckiej floty okrętów podwodnych dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu.
Przypomnijmy, że 18 grudnia 2024 komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu) zatwierdziła wniosek Federalnego Ministerstwa Obrony na rozwój i kwalifikację wyrzutni przeciwlotniczych pocisków rakietowych IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines) dla omawianych okrętów.
Okręty podwodne typu U212A zostały dostarczone w latach 2005-2016 przez ówczesną Howaldtswerke-Deutsche Werft AG (HDW), obecnie TKMS: U31 (S181), U32 (S182), U33 (S183), U34 (S184), U35 (185) i U36 (S186). Są przypisane do 1. Eskadry Okrętów Podwodnych (1. Ubootgeschwader) z Eckernförde. Były to pierwsze na świecie okręty podwodne z napędem opartym o baterie akumulatorowe i system ogniw paliwowych.
Mają po 56/57,2 m długości, 6,8 m szerokości i 1830 t wyporności podwodnej. Zasięg wynosi 8000 mil morskich przy prędkości 8 w. (prędkość maksymalna to 20 w.). Załogę stanowi 5 oficerów i 22 marynarzy. Cztery jednostki tego typu są użytkowane również przez Włochy jako typ 212A Todaro: S 526 Salvatore Todaro, S 527 Scirè, S 528 Pietro Venuti oraz S 529 Romeo Romei, które zostaną uzupełnione o cztery U212 UFS.