8 maja 2018 czeska spółka Excalibur Army poinformowała o rozpoczęciu testów terenowych pojazdu opancerzonego wysokiej mobilności 815 Patriot MATMMV 4х4. Należy odnotować, że jest to nowe oznaczenie zaprezentowanego w ubiegłym roku podczas targów MSPO w Kielcach pojazdu Husar 4×4, opracowanego wspólnie ze spółką H. Cegielski-Poznań (HCP) na potrzeby programów Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych Pegaz oraz Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego Kleszcz dla Wojska Polskiego.

815 Patriot MATMMV 4х4 jako HCP Husar 4x4 został ujawniony podczas XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) 2017 w Kielcach. /Zdjęcie: Wojciech Lelek

815 Patriot MATMMV 4х4 jako HCP Husar 4×4 został ujawniony podczas XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) 2017 w Kielcach. /Zdjęcie: Wojciech Lelek

Obecnie rozpoczeły się próby fabryczne średniego, opancerzonego, wielozadaniowego pojazdu (Medium Armoured Tactical Multi-Mission Vehicle, MATMMV), który otrzymał nowe oznaczenie 815 Patriot. Konstrukcja została opracowana dzięki funduszom własnym spółki, będącej częścią grupy Czechoslovak Group. Nie jest jednak tajemnicą, że po raz pierwszy konstrukcja została ujawniona na ubiegłorocznych targach MSPO pod nazwą HCP Husar 4×4.

Pojazd bazuje na podwoziu Tatra Force 4×4 (wytwarzanym przez Tatra Defence Vehicle) i spełnia normy działania w ekstremalnych warunkach klimatycznych (od -32 do +49 st. C), ustalone przez NATO. W wersji podstawowej 815 Patriot przeznaczony jest do transportu sześciu żołnierzy wraz z wyposażeniem, zapewniając ochronę przed skutkami działania broni masowego rażenia (CBRN), a także poziom 3 ochrony balistycznej według normy NIJ. MATMMV zapewnia też ochronę przed minami i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi na poziomie 2A/2B standardu STANAG 4569, dzięki opatentowanej koncepcji kadłuba (Kitted Hull Concept).

Napęd na wszystkie koła zintegrowano z  unikalnym szkieletem rdzeniowym z niezależną ramą zawieszenia kół. Zapewnia to dobre właściwości jezdne, niski koszt eksploatacji oraz wysoki komfort jazdy. Pojazd może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. rozpoznawczych, dowodzenia czy ewakuacji medycznej.

815 Patriot ma 5,6 m długości, 2,55 m szerokości, 2,7 m wysokości. Rozstaw kół wynosi 2,11 (tył) i 2,115 m (przód), producent zdecydował się na zastosowanie opon 14.00 x R20. Prześwit wynosi 0,39 m. Masa własna wynosi 11,9 t, użytkowa 1,6 t, natomiast masa bojowa ma wynosić nawet 13,5-15 ton.

Napęd pojazdu to sześciocylindrowy, chłodzony płynem silnik diesla Cummins ISB o pojemności 6,7 l i mocy 285 KM (210 kW). Zapewnia on prędkość maksymalną do 130 km/h (na drodze) oraz zasięg od 300 km (w terenie) do 500 km (na drodze) przy 150-litrowym zbiorniku paliwa. Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe o wysokości 0,5 m, rowy o szerokości 0,9 m oraz brodzić na głębokości do 1,2 m. Kierowca ma do dyspozycji automatyczną siedmiobiegową skrzynię biegów Allison 3200SP, a także dwubiegową skrzynię rozdzielczą Tatra.

Uzbrojenie może składać się m. in. ze zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia (zsmu) lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora, wyposażonych w 7,62-mm/12,7-mm karabin maszynowy lub 40-mm granatnik maszynowy. W testowanej wersji zastosowano zsmu Gladius 12. Ponadto, dodatkowe uzbrojenie może zostać zainstalowane z boku pojazdu. Istnieje też możliwość integracji MATMMV z wieżyczką wyposażoną w działko automatyczne lub inny systemem uzbrojenia o masie do 3 t.

Analiza
815 Patriot MATMMV 4х4,oznaczony jako Husar 4×4, oferowany jest dla programu Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych Pegaz oraz Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego Kleszcz w ramach Programu Operacyjnego rozpoznanie patrolowe dla Wojska Polskiego. Produkcja miałaby odbywać się w zakładach Cegielskiego w Poznaniu. MILMAG 2(2)2017 – Ćwierć wieku MSPO