Przejdź do serwisu tematycznego

Satelita pogodowy Lockheed Martin GOES-T od NOAA w kosmosie

Satelita pogodowy GOES-T od NOAA został z powodzeniem wystrzelony w kosmos. Satelita ten jest najnowszym z serii, która dostarczy wysokiej rozdzielczości obrazy pożarów, wyładowań atmosferycznych, huraganów i innych zagrożeń pogodowych.

1 marca 2022: Prognozy pogody dla półkuli zachodniej, jak i dla przestrzeni kosmicznej, znacznie zyskały na dokładności dzięki geostacjonarnemu operacyjnemu satelicie środowiskowemu (Geostationary Operational Environmental Satellite – GOES-T). To zaawansowany satelita pogodowy, wyprodukowany przez Lockheed Martin dla Narodowej Administracji Oceanicznej i Atmosferycznej (National Oceanic and Atmospheric Administration – NOAA). Satelita został z powodzeniem wystrzelony z portu kosmicznego u wybrzeży Florydy o 16:38, czasu wschodniego (ET).

Satelita pogodowy GOES-T od NOAA został z powodzeniem wystrzelony w kosmos. Satelita ten jest najnowszym z serii, która dostarczy wysokiej rozdzielczości obrazy pożarów, wyładowań atmosferycznych, huraganów i innych zagrożeń pogodowych

Wystrzelenie GOES-T jest kulminacją połączenia innowacyjnej inżynierii, nauki i sprawnej pracy zespołowej pomiędzy NASA, NOAA i Lockheed Martin – powiedział Jagdeep Shergill, główny inżynier i kierownik programu GOES-R w Lockheed Martin. W związku z wpływem, jaki zmiany klimatyczne mają na wzorce pogodowe na całym świecie, praca satelitów takich jak GOES-T, jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, w celu zapewnienia ludziom bezpieczeństwa teraz, jak i w przyszłości.

GOES-T zmieni nazwę na GOES-18, gdy osiągnie orbitę geostacjonarną. Po uruchomieniu GOES-18 zajmie miejsce satelity GOES-17 i będzie śledzić atmosferyczne rzeki, powodzie, pożary, susze i inne gwałtowne zjawiska pogodowe i klimatyczne na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.

Zaawansowany monitoring pogody, oceanów i klimatu

Jako że zmiany klimatyczne nadal powodują coraz częstsze i poważniejsze skutki dla środowiska, seria satelitów GOES-R – z których GOES-T jest trzecią – wykorzystuje zaawansowaną technologię, aby przekazać informacje tym, którzy najbardziej ich potrzebują, w momencie, kiedy jest to niezbędne.

Zanim satelita zaczął zbierać i udostępniać krytyczne dane pogodowe, podróż satelity w kosmos rozpoczęła się w Littleton w stanie Kolorado, gdzie został zaprojektowany i zbudowany przez inżynierów Lockheed Martin.

Oparty na nowatorskim projekcie autobusu satelitarnego A2100 od Lockheed Martin, satelita zawiera dwa zaawansowane technologicznie instrumenty zbudowane przez Centrum Zaawansowanych Technologii firmy w Palo Alto w Kalifornii:

  • Geostacjonarny maper wyładowań atmosferycznych (Geostationary Lightning Mapper – GLM), który jest pierwszym w swoim rodzaju operacyjnym urządzeniem do mapowania wyładowań atmosferycznych, który poleciał na orbitę, śledząc wyładowania atmosferyczne w Stanach Zjednoczonych w czasie rzeczywistym. Gromadząc dane dotyczące częstotliwości, lokalizacji i zasięgu wyładowań atmosferycznych, GLM pozwala meteorologom szybko zidentyfikować nasilające się burze i podjąć odpowiednie działania. W 2020 r. GLM uchwycił megabłysk o długości prawie 500 mil, który pobił światowy rekord w zakresie najdłuższego wyładowania piorunowego;
  • Geostacjonarny mapper wyładowań atmosferycznych (Solar Ultraviolet Imager – SUVI), skupia się na pogodzie w kosmosie i mierzy słońce w zakresie ekstremalnych długości fal ultrafioletowych, jak i dostarcza obrazy słoneczne. SUVI jest niezbędny do zrozumienia aktywnych obszarów na Słońcu i przewidywania zdarzeń słonecznych, które mogą zakłócić działanie mediów energetycznych, systemów komunikacyjnych lub nawigacyjnych na Ziemi.

W ciągu 10-letniego okresu eksploatacji GOES-T może generować ponad terabajt danych dziennie i stale monitorować złą pogodę, wspierając misję NOAA polegającą na dostarczaniu danych pogodowych w celu ratowania życia.

Zdjęcia: Lockheed Martin

Co nastąpi po starcie?

Teraz, gdy GOES-T znajduje się w kosmosie, przejdzie na orbicie kontrolę swoich instrumentów i systemów przed rozpoczęciem oficjalnych operacji w styczniu 2023 roku.

Oprócz wnikliwego monitorowania pogody, będzie prowadzić operacje takie jak:

  • Identyfikacja erupcji wulkanicznych, nawet tych pod oceanem, takich jak niedawne w pobliżu Tonga;
  • Będzie mierzyć temperaturę powierzchni lądu i morza, aby śledzić warunki korzystne dla suszy i ocieplenie oceanów;
  • Zapewni ratownikom wczesne ostrzeżenia o pożarach lasów, w tym spowodowanych uderzeniami pioruna;
  • Będzie obserwować rozbłyski słoneczne, które mogą wpływać na telekomunikację na Ziemi i wokół niej.

Trzy z czterech satelitów pogodowych GOES-R są już wystrzelone, a GOES-U, ostatni satelita z tej serii, jest w produkcji i jego start planowany jest na 2024 rok.

Oprócz współpracy przy serii GOES-R, Lockheed Martin wyczekuje dalszej współpracy z NASA i NOAA, które spoglądają nie tylko na bieżące potrzeby, ale także na przyszłe misje pogodowe i klimatyczne.

Przez ponad 50 lat Lockheed Martin wyprodukował i wystrzelił ponad 120 pojazdów kosmicznych zajmujących się pogodą i środowiskiem dla agencji cywilnych i wojskowych rządu USA. Seria GOES-R NOAA jest wspólnym przedsięwzięciem pozyskiwania i rozwoju pomiędzy NOAA a Narodową Agencją Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) w celu opracowania, wystrzelenia i obsługi satelitów meteorologicznych. NOAA obsługuje satelity GOES oraz produkuje i dystrybuuje dane i informacje do użytkowników na całym świecie, podczas gdy NASA nadzoruje pozyskiwanie pojazdów kosmicznych i instrumentów, a także zarządza ich wystrzeleniem poprzez program NASA Launch Services. Lockheed Martin projektuje, buduje, testuje, oblatuje i wizualizuje zaawansowane pojazdy kosmiczne, które umożliwią powodzenie przyszłej misji i zainspirują następne pokolenie odkrywców.

Informacja prasowa Lockheed Martin

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X