W czwartek, 12 września 2024, dyrektor generalny kanadyjskiej spółki Roshel Defence Solutions Roman Szymonow poinformował w wywiadzie dla mediów branżowych, że do Ukrainy dostarczono już 1400 wielozadaniowych, kołowych pojazdów opancerzonych Senator 4×4. Pojazdy trafiły do Sił Zbrojnych, jak i innych formacji mundurowych, ale podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, czyli Gwardii Narodowej i Państwowej Służby Granicznej.
Pojazdy Roshel Senator 4×4 w oddziale Państwowej Służby Granicznej Ukrainy w obwodzie czernihowskim / Zdjęcie: Państwowa Służba Graniczna Ukrainy
Jak podkreślił w wywiadzie Szymonow, zakład w Toronto w prowincji Ontario, pracuje przez 7 dni w tygodniu, a dzienna produkcja to 9 pojazdów Senator 4×4. W kwietniu br. informowano o przeznaczeniu 65 mln CAD na budowę drugiej linii produkcyjnej Brampton, także w Ontario, a w czerwcu br., że finalizowane są rozmowy w sprawie budowy linii montażu końcowego w Ukrainie (w nieujawnionej lokalizacji). Szymonow ujawnił też, że spółka pracuje nad cięższym pojazdem w układzie 8×8.
Pierwsze 8 pojazdów Senator 4×4 dla Ukrainy o nieujawnionej wartości zostały ogłoszone przez ówczesną minister obrony narodowej Kanady Anitę Anand w dniu 26 kwietnia 2022. Pierwsze fotografie pojazdów w Ukrainie pojawiły się w Internecie 23 maja 2022, natomiast 30 grudnia 2022 informowano, że wozy trafiły na wyposażenie oddziału Państwowej Służby Granicznej Ukrainy w obwodzie czernihowskim.
Sfinansowanie dostawy kolejnych 200 egzemplarzy, minister Anand ogłosiła 18 stycznia 2023 podczas wizyty w Kijowie (za równowartość 90 mln CAD, czyli wówczas równowartość 292,54 mln zł). 10 lipca 2023 pojawiła się informacja o dostarczeniu 550 pojazdów, a 21 października 2023 o 750 pojazdach. 21 grudnia 2023 świętowano dostarczenie egzemplarza nr 1000.
Według niderlandzkiej grupy analitycznej Oryx, prowadzącej listę strat rosyjskich i ukraińskich na podstawie dowodów zdjęciowych i wideo, Ukraińcy stracili 22 pojazdy typu Senator 4×4, w tym 15 zostało zniszczonych, 3 uszkodzone, 1 uszkodzony i porzucony, 1 porzucony oraz 2 zdobyte w tym roku przez Rosjan (26 maja i 13 sierpnia br.).
Poza Ukrainą, Senator 4×4 trafiły na eksport w niewielkiej liczbie do Bośni i Hercegowiny (11 egz.), Kostaryki, Korei Południowej oraz USA (do agencji kosmicznej NASA). Dwa egzemplarze zadebiutowały na niedawno zakończonym XXXII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO 2024 w Kielcach.
Opis
Senator 4×4 został zaprojektowany jako wielozadaniowy pojazd opancerzony wysokiej mobilności dla realizacji misji pokojowych oraz dla funkcjonariuszy resortów siłowych. Modułowa konstrukcja pozwala na dostosowanie pojazdu do zadań ewakuacji medycznej, przeciwdziałania zamieszkom, dowodzenia i rozpoznania, działań saperskich, wykrywania skażeń promieniotwórczych, chemicznych i biologicznych.
W zależności od przeznaczonej roli, Senator 4×4 zapewnia ochronę balistyczną i przeciwminową do poziomu drugiego CEN B7/STANAG 4569. Opancerzenie opiera się na rozwijanej przez firmę technologii wielowarstwowych osłon kompozytowych. Zapewniają one ochronę odłamkami i penetracją przy niskiej masie własnej. Pojazd może zostać wyposażony, w zależności od roli, w systemy obserwacji i dozoru, obrazowania termicznego i podczerwonego, noktowizji, specjalistyczną łączność, sensory wykrywania źródła ostrzału, dalmierz laserowy, zsmu oraz detektory skażeń.
Pojazd opracowano na bazie cywilnego Forda serii F. Masa bojowa wynosi od 7870 do 8970 kg. Jest napędzany silnikiem wysokoprężnym Ford 6.7 TD V8 o mocy 400 KM.
Oficjalna, publiczna prezentacja pojazdu odbyła się podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA, 8-10 października 2018 (Początek produkcji Roshel Senator 4×4).