W piątek, 1 września, kanadyjska spółka Rheinmetall Canada (część niemieckiej grupy Rheinmetall AG) poinformowała, że dostarczyła na początku sierpnia do Norwegii autonomiczny, amfibijny i opcjonalnie załogowy pojazd transportowy Mission Master XT (MM XT), po udanych testach klimatycznych w Finlandii, w ujemnych temperaturach.
Norweska agencja badawczej w dziedzinie obronności FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt; główna instytucja odpowiedzialna za badania i rozwój związany z obronnością w Norwegii) przyznała spółce Rheinmetall AG kontrakt po tym, jak wygrała konkurencyjny przetarg obejmujący wysokie wymagania w zakresie mobilności i harmonogramu dostaw.
Zamówienie to następuje zaledwie kilka miesięcy po wzięciu przez Rheinmetall udziału w próbach pn. Arctic Mobility Trials w Finlandii, gdzie przetestowano autonomię i mobilność pojazdu Mission Master XT. Pomimo trudnych warunków i warunków pogodowych -30°C, pojazd z powodzeniem poruszał się po zamarzniętych rzekach i wspinał się po śliskich brzegach.
Jesteśmy dumni, że opracowaliśmy systemy, które są w stanie wytrzymać jedne z najcięższych warunków na świecie. Te ostatnie próby udowodniły, że mamy silną pozycję, aby sprostać potrzebom krajów nordyckich, które tu, w Kanadzie, stoją przed podobnymi wyzwaniami jak my – stwierdził Alain Tremblay, wiceprezes ds. rozwoju biznesu i innowacji w Rheinmetall Canada.
Opracowany przez Rheinmetall Canada Mission Master XT, który miał premierę 18 czerwca 2021, radzi sobie z lodem i śniegiem, a także z piaszczystą, skalistą i górzystą topografią. Jego zaawansowane możliwości amfibijne pozwalają mu unosić się na wodzie i pływać przy zachowaniu pełnej ładowności. Pojazd klasy A-UGV o masie 2217 kg może przetransportować ładunek o masie 1000 kg, np. umożliwiając żołnierzom transport ich wyposażenia w trudno dostępne miejsca. Silnik wysokoprężny pozwala na przejechanie 750 km bez tankowania, a wbudowane akumulatory pozwalają na nawet 6 godzin cichej pracy.
Kolejną kluczową cechą Rheinmetall Mission Master XT jest wydajny system ciągłego pompowania opon, który dostosowuje (niski) ciśnienie w czterech dużych bezdętkowych oponach do terenu, aby lepiej go pokonywać. Koła spełniają swoją funkcję nawet po przebiciu (maksymalnie otwór o szerokości 2 cm) i pozwalają MM XT na pełne zdolności do pływania dzięki specjalnemu bieżnikowi (przypomina to rozwiązanie znane m.in. z ukraińskiego załogowego wszędołaza Sherp ATV, który jest oferowany na rynku cywilnym od 2016 czy rosyjskich BigBo i Shatun – przyp. red.).
Podobnie jak inne platformy z rodziny Rheinmetall Mission Master (przede wszystkim flagowy Mission Master SP), MM XT wyposażono w oparty na sztucznej inteligencji, autonomiczny układ sterowania za pomocą pakietu zestawu Rheinmetall PATH (A-kit), który dzięki umieszczonym na platformie czujnikom steruje nią odciążając operatora od większości czynności. Operator zachowuje jednak pełną kontrolę za pomocą tabletu, smartwatcha czy mobilnej naziemnej stacji kierowania, zaprojektowanego dla systemu Rheinmetall Argus lub z oprogramowaniem Rheinmetall zainstalowanym w dowolnym systemie zarządzania polem walki (BMS). Oprogramowanie pozwala na wykonywanie w pełni zautomatyzowanym manewrów, takich jak podążanie za innym pojazdem lub człowiekiem, poruszanie się w konwoju czy autonomiczne tryby nawigacji z cyberochroną, wybierające najlepsze ścieżki do pokonania wyznaczonej trasy z punktu A do B.
Zespół Rheinmetall Canada wziął udział w Dniach Technologii Armii Norweskiej 2023 w dniach 23 i 24 sierpnia, podczas których wygłosił prezentację na temat: Jak przyspieszyć wdrażanie pojazdów UGV i zwiększyć zaufanie do nich.
#Rheinmetall #MissionMasterXT #UGV during the Artic Mobility Trials in #Finland
watch the full video:
🔗 https://t.co/BmTuHbc8Em pic.twitter.com/ORFosA8pZJ— Rheinmetall (@RheinmetallAG) September 1, 2023