Przejdź do serwisu tematycznego

Prezentacja Harduna dla Straży Pożarnej

PGZ i Rosomak zaprezentowały Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun dla przedstawicieli Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej oraz Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.

26 listopada br. Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała, że wraz z wchodzącą w jej skład spółką Rosomak, na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku zaprezentowano Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) Hardun dla przedstawicieli Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP) oraz Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej (IWOP).

PGZ i Rosomak zaprezentowały Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun dla przedstawicieli Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej oraz Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej

Podczas prezentacji przedstawiono funkcjonalności oraz wyposażenie specjalistyczne pojazdu. Szczególną uwagę poświęcono prezentacji mobilności CKPEiRT Hardun w trudnym terenie oraz zastosowanych założeń konstrukcyjnych, które w istotny sposób wyróżniają produkt Rosomak od innych rozwiązań tej kategorii na świecie (CKPEiRT Hardun na poligonie).

Sebastian Chwałek, prezes zarządu Grupy PGZ, powiedział:

Hardun to jeden z pojazdów spółki Rosomak, którego wyposażenie: dźwig, wyciągarka czy lemiesz pozwalają sprawnie prowadzić wiele specjalistycznych działań. Ten sprzęt sprawdzi się w zadaniach realizowanych zarówno przez wojska inżynieryjne, ale także inne służby, które prowadzą akcje ratownicze czy ochronne. Można go wykorzystywać do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, wypadków komunikacyjnych czy innych kryzysów, przy których potrzebny jest niezawodny i mobilny sprzęt o dużej mocy. Naszą odpowiedzią na te potrzeby jest produkt z Siemianowic Śląskich, z którego już teraz z powodzeniem korzysta wojsko, a być może już wkrótce także inne służby.

Spółka Rosomak dostarczyła Siłom Zbrojnym RP 27 egzemplarzy CKPEiRT Hardun za równowartość 199,1 mln zł (na podstawie umowy z 9 listopada 2015). Znajdują się one na wyposażeniu brygad logistycznych Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych RP, gdzie pełnią funkcję kołowych wozów zabezpieczenia technicznego oraz pojazdów inżynieryjnych. Pierwotnie dostawy miały zostać zrealizowane w latach 2017-2018. Tak się jednak nie stało z powodu problemów, które wystąpiły podczas badań prototypu w WITPiS. Ostatecznie dostawy zakończono w 2019 (CKPEiRT w końcu do WP).

Spółka Rosomak dostarczyła Siłom Zbrojnym RP 27 egzemplarzy CKPEiRT Hardun za równowartość 199,1 mln zł / Zdjęcia: PGZ

CKPEiRT Hardun został zabudowany na podwoziu samochodu ciężarowego Scania CB 8×8 z czteroosobową opancerzoną kabinę załogową i z opancerzonymi zbiornikami paliwa, zapewniającymi ochronę balistyczną na poziomie minimum 2 zgodnie ze STANAG 4569A i przeciwminową na poziomie minimum 2B zgodnie ze STANAG 4569B.

Przeznaczony jest do holowania i wsparcia napraw kołowych pojazdów opancerzonych o dopuszczalnej masie całkowitej 26 t (w szczególności kto Rosomak). Został w tym celu wyposażony w dwuczłonowy żuraw HIAB o napędzie hydraulicznym, umożliwiający również przeładunek kontenerów wielkości do 1C włącznie, a także agregatów prądotwórczych. HIAB charakteryzuje się wysięgiem maksymalnym 10,25 m i minimalnym 1,7 m oraz udźwigiem na minimalnym wysięgu 16 000 kg i udźwigu na wysięgu maksymalnym 3900 kg.

Hardun wyposażono również w urządzenie podnosząco-holownicze o napędzie hydraulicznym do unoszenia i mocowania za pomocą oprzyrządowania holowanych pojazdów. Ponadto, wyposażony jest w system centralnego pompowania kół, wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych w warunkach nocnych i dziennych, lemiesz o napędzie hydraulicznym, wyciągarkę hydrauliczną (240 kN) i hydrauliczną wyciągarkę pomocniczą.

Pojazd ma 11,8 m m długości, 2,6 m szerokości i 3,4 m wysokości. Masa własna to 36 t, prędkość maksymalna na drodze utwardzonej to 90 km/h, a zasięg operacyjny wynosi od 448 do 655 km. Jest zdolny brodzenia do głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po przygotowaniu.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X