Przejdź do serwisu tematycznego

PIT-Radwar zaprasza na MSPO 2024

W dniach 3-6 września 2024 roku w Kielcach odbywa się XXXII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego (MSPO). Z ofertą PIT-Radwar będzie można zapoznać się na ekspozycji Polskiej Grupy Zbrojeniowej – Partnera Strategicznego wydarzenia.

Na tegoroczną odsłonę MSPO, PIT-Radwar przygotował pierwszą publiczną prezentację trzech systemów:

  • Radar Wielofunkcyjny Kierowania Ogniem SAJNA;
  • Radar TUGA;
  • Samobieżna armata 35 mm na podwoziu Jelcz.

To nie wszystko. Odwiedzający zobaczą także System Pasywnej Lokacji (SPL), Mobilny Trójwspółrzędny Radar Dalekiego Zasięgu WARTA oraz interrogator krótkiego zasięgu IKZ-M w zestawie z MANPADS.

Grafika: PIT-Radwar

Radar Wielofunkcyjny Kierowania Ogniem (RWKO) SAJNA przeznaczony jest do wykrywania, wskazywania i wstępnego naprowadzania środków ogniowych w zestawach rakietowych obrony powietrznej krótkiego zasięgu, w szczególności ZROP-KZ Narew. SAJNA jest radarem wielozadaniowym o wszechstronnych możliwościach i zastosowaniach. Posiada zdolność wykrywania i śledzenia typowych zagrożeń powietrznych jak samoloty bojowe i śmigłowce, bezpilotowe statki powietrzne, rakiety kierowane i niekierowane, pociski balistyczne krótkiego zasięgu, a także artyleryjskie i moździerzowe.

Projekt realizowany na podstawie umowy z NCBR nr DOBR/0040/R/ID1/2012/03 o wykonanie i współfinansowanie projektu realizowanego na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa.

Radar TUGA to radar 4D z anteną AESA, wykorzystujący zalety techniki FMCW. Jest przeznaczony do wykrywania i śledzenia samolotów, śmigłowców oraz BSP. Lokalizuje cele mierząc trzy współrzędne położenia oraz prędkość radialną. Sposób i parametry pracy radaru są definiowane programowo, dzięki temu jego zdolności mogą być dostosowane do wymagań docelowej aplikacji i realizowanych zadań. Zwarta konstrukcja panelu pozwala na zastosowanie jako radar przenośny albo integrację z platformami ruchomymi lub obiektami stacjonarnymi.

Samobieżna armata kal. 35 mm SA-35 to nowocześniejsze połączenie siły ognia AM-35, zintegrowanej z systemem amunicji programowalnej, niezależnego optoelektronicznego systemu śledzenia celów ZGS-35, hybrydowego systemu kierowania ogniem z radarem TUGA oraz sensorami optoelektronicznymi, a także wysoce mobilnej platformy 6×6 Jelcz trzeciej generacji. Opracowana z myślą o dynamicznej zmianie pozycji bojowej oraz neutralizacji celów powietrznych, takich jak samoloty, helikoptery, pociski manewrujące oraz bezzałogowe statki powietrzne (UAV).

System Pasywnej Lokacji (SPL) jest innowacyjnym w skali światowej systemem obserwacji przestrzeni powietrznej. Zapewnia ciągłą obserwację przestrzeni z lokalizacją i śledzeniem obiektów powietrznych, jednocześnie nie emitując żadnych sygnałów, przez co jest niewykrywalny dla wrogich systemów ESM (Electronic Support Measures). SPL został zaprojektowany i jest rozwijany przez PIT-Radwar we współpracy z AM Technologies oraz Politechniką Warszawską (Koniec badań Systemu Pasywnej Lokacji PET/PCL).

SPL łączy dwa podsystemy pasywne: podsystem PCL (ang. Passive Coherent Location) i podsystem PET (ang. Passive Emitter Tracking) pozwalające na multistatyczną pracę operacyjną z pokryciem bardzo szerokiego zakresu częstotliwościowego. System ten w pełnej konfiguracji złożony jest z 4 Radarów Pasywnej Lokacji (RPL), identycznych pod względem sprzętu i oprogramowania. Możliwa jest również praca pasywna w niepełnej konfiguracji od 1 do 3 radarów. W każdej konfiguracji jeden z radarów pracuje jako prowadzący (M – Master), a pozostałe jako podporządkowane (S – Slave). Kluczem do osiąganej wysokiej efektywności systemu jest Moduł Fuzji, który w radarze prowadzącym (M) realizuje fuzję danych z obydwu podsystemów pasywnych przychodzących z radarów podporządkowanych (S). Praca SPL w niepełnej konfiguracji powoduje ograniczenia w wykorzystaniu danych z podsystemu PET, ale nawet przy pracy autonomicznej pojedynczego radaru pozwala na lokalizację i śledzenie obiektów powietrznych, choć w ograniczonym obszarze. SPL komunikuje się z systemem C2 (Stanowiskiem Kierowania Walką) poprzez radar prowadzący wykorzystujący łącze światłowodowe lub radioliniowe.

Projekt realizowany na podstawie umowy z NCBR nr DOBR/0043/R/ID1/2012/03 o wykonanie i współfinansowanie projektu realizowanego na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa.

Mobilny Trójwspółrzędny Radar Dalekiego Zasięgu WARTA jest wielomisyjnym, pracującym w paśmie L, trójwspółrzędnym radarem kontroli przestrzeni powietrznej z półprzewodnikową anteną aktywną. WARTA spełnia wymagania techniczne zdefiniowane przez NATO dla radarów klasy DADR (Deployable Air Defence Radar). Skanuje przestrzeń poprzez mechaniczne obroty anteny w płaszczyźnie azymutu i jednoczesny sterowany elektronicznie dobór wiązek w płaszczyźnie elewacji. Rozproszony nadajnik półprzewodnikowy, sygnały sondujące o specjalnie zaprojektowanej strukturze oraz zaawansowana technologia przetwarzania sygnałów. Skuteczne działanie radaru w warunkach zakłócania jest osiągane dzięki zastosowaniu anteny o niskim poziomie listków bocznych, zredukowanej mocy szczytowej nadajnika, szybkiej zmianie częstotliwości roboczej, technik adaptacyjnego przetwarzania sygnałów oraz zaawansowanego zarządzania zasobami radaru. Radar może być obsługiwany z poziomu lokalnych stanowisk operatorskich umieszczonych w kontenerze oraz z konsol zdalnych. Trasy wykrytych obiektów są śledzone automatycznie. Ploty w formacie RIS dla wszystkich wykrywanych obiektów lub jedynie dla śledzonych obiektów są automatycznie przekazywane do zdalnej konsoli sterowania SRCC NATO lub do narodowego systemu zarządzania sytuacją powietrzną.

Interrogator krótkiego zasięgu IKZ-M to zasilany bateryjnie interrogator IFF Mark XIIA bardzo krótkiego zasięgu, przeznaczony do MANPADS. Interrogator obsługuje antenę kierunkową i interfejs sterujący dla MANPADS GROM i PIORUN (może być zintegrowany z innymi MANPADS). Nowoczesne obwody cyfrowe i zaawansowane przetwarzanie sygnału zapewniają doskonałą dokładność, wydajność i odporność na zakłócenia.

Informacja prasowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X