Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy eks-szwedzki Bgbv 90 zauważony w Ukrainie

W mediach społecznościowych pojawiła się pierwsza fotografia eks-szwedzkiego wozu zabezpieczenia technicznego Bgbv 90 w Siłach Zbrojnych Ukrainy.

W środę, 19 lipca br., w mediach społecznościowych pojawiła się pierwsza fotografia eks-szwedzkiego wozu zabezpieczenia technicznego Bgbv 90 (Bärgningsbandvagn 90) w barwach Sił Zbrojnych Ukrainy. Każdy pojazd tego typu jest przypisany do kompanii bojowych wozów piechoty Strf90 (Stridsfordon 90).

Zdjęcie: Jose Colon via Telegram

Fotografia została opublikowana na Telegramie, a jej autorem ma być hiszpański fotoreporter Jose Colon. Wiadomo, że została wykonana w połowie lipca br. w rejonie miasta Łyman w obwodzie donieckim, w pobliżu linii frontu. Wóz, jak widać, otrzymał system kamuflażu mobilnego Barracuda MCS, produkcji szwedzkiej spółki Saab Defence and Security.

Przypomnijmy, że 19 stycznia br. szwedzki rząd ogłosił kolejny pakiet pomocy wojskowej Ukrainie o wartości 4,3 mld SEK (1,82 mld zł), który obejmował m.in. 50 bojowych wozów piechoty Strf90 z 40-mm armatami automatycznymi Bofors 40/L70 i 12 kołowych haubic Archer kal. 155 mm/L52 wraz z amunicją za 500 mln SEK.

22 maja br. transport części z obiecanych pojazdów zauważono w Niemczech, a 8 czerwca br. służba prasowa szwedzkich sił zbrojnych (Försvarsmakten) informowała, że w Szwecji zakończono program szkoleń ukraińskich żołnierzy.

Pakiet nie uwzględniał, przynajmniej publicznie, żadnych pojazdów wsparcia czy specjalistycznych. Jednak nie jest tajemnicą, że w strukturze organizacyjnej batalionów zmechanizowanych wojsk lądowych Szwecji (Svenska Armén) na kompanię piechoty z bwp Strf90 przypada jeden Bgbv 90, których przed dostawami było 26 egzemplarzy, w tym 21 Bgbv 90A, 2 Bgbv 90A1 i 3 Bgbv 90C. Zatem ukraińska kompania Strf90 powinna mieć zbliżoną, jeśli nie taką samą, strukturę. Nie jest jasne, ile konkretnie wozów otrzymała Ukraina, ale raczej nie więcej niż 4.

Bgbv 90 służy przede wszystkich do wsparcia, holowania i ewakuacji technicznej Strf90 na polu walki (a także innych pojazdów o masie bojowej nie przekraczającej 35 t), ale może również ewakuować rannych żołnierzy w razie konieczności. Został opracowany w połowie lat 1990. na zapotrzebowanie szwedzkich wojsk lądowych.

Bgbv 90 wykorzystuje podwozie Strf90, w przeciwieństwie do którego nie ma systemu wieżowego. Z przodu umieszczono specjalny lemiesz do spychania uszkodzonych pojazdów i wykonywania innych prac, natomiast z tyłu obrotowy żuraw hydrauliczny, służący m.in. do podnoszenia wymontowywanych elementów pojazdów lub wyciągania zakopanych w trudnym terenie wozów gąsienicowych oraz inne wyposażenie naprawcze, niezbędne na polu walki.

Załoga składa się 4 żołnierzy: dowódcy, kierowcy, strzelca pokładowego i operatora sprzętu inżynieryjnego. Jest w stanie wykonać zarówno proste naprawy techniki wojskowej w terenie, jak i przeprowadzać demontaż zespołów i podzespołów np. wymianę wieży lub silnika.

Do samoobrony, Bgbv 90 wykorzystuje umieszczony w obrotnicy uniwersalny karabin maszynowy kalibru 7,62 mm m/39C oraz 6 wyrzutni granatów dymnych systemu obrony pasywnej Galix. Masa bojowa wozu wynosi 23 t, a poziom ochrony balistycznej jest identyczny jak w przypadku Strf90, czyli zapewnia ochronę z frontu przed ostrzałem amunicją kal. 30 mm oraz dookolną ochronę przed ostrzałem amunicją kal. 14,5 mm.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X