We wtorek, 10 czerwca 2025, turecka spółka Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi poinformowała w mediach społecznościowych, że dostarczyła do Rumunii pierwszą partię 14 lekkich opancerzonych pojazdów taktycznych Cobra II 4×4, które przejdą lokalne dostosowanie dla nowego użytkownika.
Wyładunek w Konstancy / Zdjęcia: Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi
Pojazdy w konfiguracji bazowej, wyprodukowane w zakładach Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi, położonym w obszarze metropolitalnym Sakarya, zostały dostarczone drogą morską na pokładzie samochodowca Neptune Koper pływającego pod banderą Malty, do rumuńskiego portu w Konstancy, a stamtąd do miejscowości Mediaş w okręgu Sybin (Siedmiogród). Co ciekawe, zgodnie z publiczną informacją dotyczącą rejsów Neptune Koper, jednostka ta weszła do Konstancy w dniu 1 czerwca br. o godz. 08:49 czasu uniwersalnego.
Cobra II dla Rumunii
Przypomnijmy, że 4 października 2024 turecki portal branżowy SavunmaSanayiST informował, że spółka Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi wygrała przetarg Ministerstwa Obrony Rumunii na dostawę 1059 lekkich opancerzonych pojazdów taktycznych oferując model Cobra II 4×4. 20 marca 2024 informowano, że jest to jedyny oferent w programie ATBTU (Autovehicule tactice blindate de tip ușor).
Jak informowano wówczas, producent rozpoczął negocjacje z państwową rumuńską spółką Compania Nationala Romtehnica, działającą w imieniu tamtejszego resortu obrony. Wartość umowy z 27 listopada 2024 to 4 263 286 655,66 RON (wówczas 3,689 mld zł) i obejmuje także niektóre usługi zintegrowanego wsparcia logistycznego. Przy czym budżet programu to 4,58 mld RON (wówczas 3,964 mld zł).
W ramach offsetu, pierwsze 278 pojazdów zostanie dostarczonych przez stronę turecką, natomiast pozostałe 781 zostanie wyprodukowanych na licencji w kraju w nowym zakładzie, który zbuduje Compania Nationala Romtehnica. Ponadto, pojazdy będą integrowane ze zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia Anubis rumuńskiej spółki Pro Optica. Będą dostarczane w dziewięciu konfiguracjach, w tym bazowej transportera piechoty, niszczyciela czołgów, pojazdu rozpoznawczego, wysuniętego punktu obserwacyjnego i opancerzonego ambulansu).
25 kwietnia br. turecki producent zawarł umowę z rumuńską spółką Automecanica o utworzeniu spółki joint venture, która będzie zajmować się produkcją lokalną. Zgodnie z nią, spółki Otokar Land Systems i Automecanica będą posiadać po 50% udziałów w spółce joint venture, która będzie odpowiadać także za działalność inżynieryjną, marketingową i serwisową posprzedażową w tym kraju.
Opis
Cobra II jest rozwinięciem pojazdu pierwszej generacji, produkowanego od 1997. W przypadku Cobra I, wiele jego podzespołów pochodzi z HMMWV, a podwozie ma dno w kształcie litery V. Cobra II ma charakteryzować zwiększoną liczbą krajowych komponentów.
Cobra II zadebiutował w 2013 na wystawie przemysłu obronnego IDEF w Stambule. Jak dotąd trafiły one do sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa Turcji, a także na eksport do Arabii Saudyjskiej, Azerbejdżanu, Bangladeszu, Ekwadoru, Ghany, Kazachstanu, Rwandy, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej, ale też widziano je na stanie sił kurdyjskich (zdobyczne) oraz w Ukrainie, przy czym nie jest znane źródło dostaw w przypadku tej drugiej. W styczniu 2024 zakup pojazdów tej wersji zapowiedziało Maroko. Były też ostatnio bezskutecznie oferowane w Estonii.
W wariancie podstawowym załogę stanowi 2 żołnierzy (dowódca i kierowca), a desant 7 żołnierzy. Ma 5,6 m długości, 2,5 m szerokości i 2,2 m wysokości. Masa bojowa wynosi do 14,5 t, a prześwit 400 mm (w tym miejscu warto odnotować, że wymogiem programu ATBTU była masa bojowa do 12 t, ale cięższy pojazd miał przejść testy z wynikiem pozytywnym – przyp. red.). Charakteryzuje się zwiększoną w porównaniu z poprzednikiem ochroną balistyczną i przeciwminową.
Jest napędzany podwójnie doładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 360 KM, którego moc jest przenoszona na wszystkie koła dzięki automatycznej skrzyni biegów. Charakteryzuje się w pełni niezależnym zawieszeniem i oponami 395/85 R20 typu run flat.
Może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1 m, wzniesienia o kącie natarcia 60%, przechyle bocznym do 30%, przeszkody pionowe z wysokością do 0,5 m, zjazdy o nachyleniu 45% i wjazdy o nachyleniu 55%. Prędkość maksymalna wynosi 110 km/h, a zasięg jazdy to 700 km.
Romanya için Sakarya, Türkiye’de üretilen ilk Cobra II araçlar, Mediaş, Romanya’ya ulaştı. Araçların yerel entegrasyon çalışmaları Romanya’da yapılacak. pic.twitter.com/GAcXLeEGIU
— Otokar (@OtokarAS) June 10, 2025