Przejdź do serwisu tematycznego

Nowoczesny patrolowiec Straży Granicznej wkrótce trafi do służby

Trwa wyposażanie największego patrolowca we flocie morskiej Straży Granicznej. Będzie to też jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na wodach Morza Bałtyckiego.

Pełnomorska jednostka patrolowa OPV (Offshore Patrol Vessel) o numerze burtowym SG-301 będzie mieć nieograniczony rejon żeglugi. Będzie ona wykonywała zadania w ochronie morskich granic Polski oraz zewnętrznych morskich granic UE — głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Morza Śródziemnego. Będzie służyła m.in. do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych. Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych. Jednostkę zwodowano 29 czerwca br. (Patrolowiec dla Straży Granicznej zwodowany).

Trwa wyposażanie największego patrolowca we flocie morskiej Straży Granicznej. Będzie to też jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na wodach Morza Bałtyckiego

Patrolowiec ma długość prawie 70 m, szerokość 11,5 m oraz zanurzenie około 4,5 m. Jednostka będzie mogła wykonywać zadania bez zawijania do portu minimum przez 12 dni z 35 osobami (w tym 20 członkami stałej załogi).

Na jednostce będą zamontowane także dwa kontenery z wyposażeniem ratowniczym. Dodatkowo patrolowiec będzie miał na burtach dwa szybkie pontony silnikowe służące do działań interwencyjnych. W części rufowej przewidziano miejsce dla w sumie 250 rozbitków, którzy będą mogli tam przebywać do 24 godzin. Na pokładzie dziobowym będzie certyfikowana płaszczyzna do współpracy ze śmigłowcem w zakresie ewakuacji medycznej, która będzie wykorzystywana również, jako platforma do operowania dronem. Jednostka pływająca będzie wyposażona w napęd spalinowo – elektryczny. Silniki elektryczne będą bezpośrednio napędzały pędniki azymutalne. Pod koniec czerwca br. zwodowano kadłub tej nowej jednostki pływającej, polegało to na zanurzeniu jednostki w doku pływającym, a następnie została ona odholowana i zacumowała w porcie Calais we Francji, gdzie obecnie trwają prace wyposażeniowych.

Obecnie trwają prace to m.in. podłączanie przewodów elektrycznych do urządzeń i szaf rozdzielczych w pomieszczeniu głównej rozdzielni elektrycznej, montaż rurociągów i urządzeń instalacji wentylacji i klimatyzacji, montaż izolacji termicznej i akustycznej wewnątrz pomieszczeń, montaż rurociągów i urządzeń różnych instalacji (wody morskiej, wody słodkiej, ppoż., zęzowej, paliwowej, olejowej, sprężonego powietrza) Jeszcze w tym miesiącu planowany jest montaż napędów spalinowo–elektrycznych.

Zdjęcia: Straż Graniczna

Wartość zamówienia na budowę i dostawę OPV wynosi blisko 111 mln zł. Patrolowiec jest budowany w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Budowę w 90% sfinansuje Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego UE, a pozostała kwota będzie pochodzić z budżetu państwa (Umowa na patrolowiec dla MOSG).

Do Morskiego Oddziału Straży Granicznej (MOSG) trafi w pierwszym półroczu przyszłego roku.

Informacja prasowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze (1)

  • Statek jest w opłakanym stanie nikt nie kontroluje budowy termin się przedluzy o conajmniej 4 miesiące jak to jest ze francja bierze coś co budują Litwini bo Polacy za drodzy a o Francuzach nie wspomnę

Dodaj komentarz

X