Historia
Fregaty typu Baden–Württemberg (F 125) powstały na zapotrzebowanie Deutsche Marine, która potrzebowała następców jednostek typu Bremen (F 122). W założeniu miały wypełniać identyczne zadania jak zimnowojenne fregaty. Prace projektowe rozpoczęły się w 1997 roku i wykorzystano doświadczenie zdobyte w czasie opracowywania innej serii okrętów – fregat typu Brandenburg (F-122). Szybko okazało się jednak, że wraz z końcem Zimnej Wojny okręty zdolne do zwalczania wrogich okrętów podwodnych nie są tak pilnie potrzebne. Na początku XXI wieku uznano, że niemiecka flota powinna mocniej zaangażować się w działania stabilizacyjne i pokojowe a okręty typu 125 mają zapewniać wsparcie ogniowe siłom lądowym oraz być bazą dla sił specjalnych. Stąd też początkowe założenia wyposażenia nowych fregat w systemy przeciwlotnicze i ZOP zostały zarzucone. Nawet kanclerz Angela Merkel nazywała te okręty fregatami pokojowymi.
Zdjęcia: Michał Szafran, MILMAG
Budowę pierwszej jednostki rozpoczęto pod koniec 2011 roku a do służby weszła dopiero w 2019. Okręt miał wejść do służby rok wcześniej ale w wyniku prób zdawczo-odbiorczych wykryto szereg usterek, które zadecydowały o odmowie przyjęcia prototypowej fregaty do służby. Ostatecznie udało się wyeliminować problemy techniczne i w latach 2020 – 2022 wcielono kolejne trzy jednostki tego typu.
Nordrhein-Westfalen to druga z serii fregat typu 125. Weszła do służby w czerwcu 2020 roku trafiając do 4. Fregattengeschwader wchodzącego w skład Einsatzflottille 2 bazującej w Wilhelmshaven. Jednostka ma 148 metrów długości i może osiągnąć prędkość maksymalną 26 węzłów. Załoga składa się ze 120 oficerów i marynarzy, ale może być powiększona o 70 osób dodatkowego personelu.
Uzbrojenie składa się z:
-
dwóch zestawów CIWS Mk. 31 RAM,
-
pojedynczej armaty OTO 127/64 LW Vulcano kal. 127 mm,
-
dwóch poczwórnych wyrzutni pocisków przeciwokrętowych RGM-84D\G Harpoon
-
dwóch zestawów artyleryjskich kal. 27 mm MLG-27,
-
pięciu zestawów wkm kal. 12,7 mm OTO Hitrole NT.
Dodatkowo do działań asymetrycznych można wykorzystać działka wodne oraz reflektory
Okręt jest wyposażony w radar Hensoldt TRS-4D\NR FF o charakterystycznych antenach ścianowych klasy AESA. Z ważniejszych sensorów należy wymienić dwa elektrooptyczne zestawy Rheinmetall MSP 600 oraz Diehl SIMONE będący systemem zapewniającym 360 stopniową obserwację wokół okrętu dzięki wykorzystaniu detektorów podczerwieni.
Fregaty typu 125 mają duży hangar zdolny do przenoszenia i obsługi dwóch śmigłowców NH90 Sea Lion.
Listopadowa wizyta fregaty Nordrhein-Westfalen w Gdańsku związana jest z działalnością okrętu na wodach Morza Bałtyckiego i służy głównie uzupełnieniu zapasów oraz zapewnieniu załodze należytego odpoczynku.
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.