21 sierpnia w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego (8. BLTr) w Krakowie wylądował natowski samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3A Sentry AWACS (B707-320B) o nr rej. LX-N90456 i seryjnym 22851. Samolot pozostanie w Polsce do 28 sierpnia, aby wesprzeć polsko-amerykańskie ćwiczenia bilateralne Aviation Detachment Rotation 20-4 (AvDet 20-4).
Samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3A Sentry AWACS jest wyposażony w charakterystyczny radar AN/SPY-2, który pozwala podczas lotu na wysokości 10 000 m na nadzór obszaru powietrznego o powierzchni 312 000 km kw
Samolot przyleciał z bazy lotniczej w niemieckim Geilenkirchen w Nadrenii Północnej-Westfalii, gdzie stacjonują dwie eskadry wyposażone w czternaście E-3A: Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2. Z kolei 22 sierpnia w godzinach przedpołudniowych samolot przeleciał nad Warszawą, wykonując kilka okrążeń na niskim pułapie, a następnie manewr touch-and-go na lotnisku Warszawa-Okęcie. Później poleciał nad województwo śląskie, wykonując kilka okrążeń i powrócił do Krakowa (NATO modernizuje AWACS, 2019-11-28).
Samolot wesprze polsko-amerykańskie ćwiczenie AvDet 20-4, na potrzeby którego z niemieckiej bazy lotniczej Spangdahlem w Nadrenii-Palatynacie 14 sierpnia do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku przyleciało 18 samolotów wielozadaniowych F-16CM z 480. Eskadry Warhawks 52. Skrzydła Myśliwskiego USAF wraz z liczącym 318 żołnierzy personelem (w samych ćwiczeniach bierze udział 12 z nich). Dzień później 4 z nich wykonały przelot nad Warszawą z okazji Święta Wojska Polskiego i 100-lecia Bitwy Warszawskiej, z formacją 6 polskich F-16C/D Block 52+ (Szczegóły relokacji sił USA z Niemiec, 2020-07-30).
Samoloty tego typu po raz pierwszy pojawiły się nad Polską jesienią 2000. Po przystąpieniu do programu NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation), Polska wraz z 15 innymi członkami Sojuszu, stała się pełnoprawnym współużytkownikiem floty 14 samolotów. Samoloty są zarejestrowane w Luksemburgu, ale stacjonują w Niemczech / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
Ćwiczenie AvDet 20-4 rozpoczęło się 17 sierpnia i potrwa do 11 września br. Siły Powietrzne oddelegowały do ćwiczenia osiem F-16 z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku, osiem F-16 z 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach oraz cztery MiG-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim i 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim – 20 samolotów bojowych.
W ramach połączonej operacji powietrznej (Composite Air Operation, COMAO) z udziałem łącznie 32 samolotów bojowych będą realizowane typowe działania lotnictwa myśliwskiego w domenie powietrznej, do których należy ofensywna i defensywna walka o przewagę w powietrzu. Drugim rodzajem szkolenia będą wyloty zorientowane na szkolenie lotnictwa własnego, w kooperacji z sojusznikiem i wsparciu ćwiczących Wojsk Lądowych oraz użyciem uzbrojenia bojowego nad 21. Centralnym Poligonem Lotniczym w Nadarzycach w województwie wielkopolskim. Pomiędzy 7 a 11 września br. ćwiczenie zostanie wsparte przez amerykańskie powietrzne tankowce KC-135R Stratotanker ze 100. Skrzydła Tankowania Powietrznego z brytyjskiej bazy lotniczej RAF Mildenhall.
Co ciekawe, po zakończeniu AvDet 20-4, amerykańskie F-16CM pozostaną w Łasku i zostaną wsparte o kolejne samoloty bojowe, które wezmą udział w manewrach Astral Knight 2020, które już się rozpoczęło (18 sierpnia) i potrwa do 30 września. W ćwiczeniu biorą udział żołnierze ze Stanów Zjednoczonych, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski i Szwecji.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.