W piątek, 6 czerwca 2025, południowokoreański dziennik Chosun Ilbo poinformował, że spółka Hyundai Rotem finalizuje negocjacje z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ), tak aby do końca czerwca br. urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) Ministerstwa Obrony Republiki Korei mógł podpisać drugą umowę wykonawczą na 180 czołgów K2GF/PL wraz z 81 wozami towarzyszącymi ze Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zdjęcia: Hyunmin Park, MILMAG
Jak dowiedzieli się dziennikarze Chosun Ilbo koreański producent czołgów miał zakończyć główną część negocjacji ze stroną polską w zakresie liczby pojazdów i koordynuje szczegóły, aby osiągnąć ostateczne porozumienie, takie jak kwestia produkcji komponentów. Wszystko w celu osiągnięcia wymogu urzędu DAPA, który chce zawarcia umowy do końca bieżącego miesiąca.
Druga umowa wykonawcza jest szacowana na 8,2 bln KRW/6 mld USD (22,67 mld zł). Co ciekawe, w puli 180 czołgów ma być więcej K2GF (Gap Filler), zamówionych już na podstawie pierwszej umowy wykonawczej (119 ze 180 dostarczono), niż spolonizowanych K2PL, ale nie podano konkretnych proporcji. Oddzielnie ma być zakontraktowanych 81 wozów wsparcia na podwoziu K2, takie jak wozy zabezpieczenia/ratownictw technicznego, mosty szturmowe oraz czołgi saperskie.
Jak czytamy dalej, początkowo Hyundai Rotem i urząd DAPA nie uwzględniały wozów wsparcia w drugim kontrakcie, ponieważ były promowane jako osobny program. Jednak doniesiono, że zostały uwzględnione z takich powodów, jak brak technologii produkcji w Polsce.
Ponadto, druga umowa wykonawcza ma przewidywać transfer technologii do produkcji lokalnej oraz centrum wsparcia eksploatacji, remontów i przeglądów (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) czołgów K2 i wozów wsparcia, co prawie podwaja wartość kontraktu.
Makiety wozów wsparcia na platformie K2
Jeśli kontrakt zostanie podpisany zgodnie z oczekiwaniami DAPA, będzie to największa w tym roku umowa dla koreańskiego przemysłu obronnego. Urzędnik DAPA powiedział dziennikowi Chosun Ilbo: Ostateczna kwota kontraktu będzie się różnić w zależności od tego, jak zostaną skoordynowane szczegóły.
Pierwotnie druga umowa wykonawcza miała zostać zawarta jeszcze w ubiegłym roku, ale na opóźnienia nałożyły się takie czynniki jak kwestia finansowania kolejnej transzy kredytu, a następnie przedłużyły się negocjacje w sprawie ceny i liczby czołgów.
Jeśli chodzi o wozy wsparcia na platformie K2, mają trwać negocjacje dotyczące tego, który kraj wyprodukuje wyposażenie specjalistyczne poszczególnych wariantów, który zostanie z nimi zintegrowane.
Dziennik zastanawia się również, czy członkowie nowego rządu w Seulu wezmą udział w ceremonii podpisania drugiej umowy wykonawczej, twierdząc, że polska strona chciała wizyty wysoko postawionego urzędnika, ponieważ w Polsce ma panować sprzeciw wobec dalszych kontraktów koreańskich. W pierwszej ceremonii podpisania kontraktu wziął udział tylko prezes Hyundai Rotem Lee Yong-bae.
Warto dodać, że według doniesień południowokoreańskich z 9 marca br. druga umowa wykonawcza miała zostać zawarta najwcześniej w kwietniu – tak się nie stało. W maju br. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, który jest odpowiedzialny w resorcie za nadzór nad modernizacją techniczną Wojska Polskiego, informował, że PGZ ma już finalizować rozmowy z Hyundai Rotem, co jest zgodne z dzisiejszymi doniesieniami prasowymi. Wszystko w ramach umowy ramowej na łącznie 1000 czołgów K2GF/PL.
AKTUALIZACJA
We wtorek, 10 czerwca, południowokoreańska agencja prasowa Yonhap, powołując się na źródła rządowe, także potwierdziła, że umowa jest planowana do zawarcia pod koniec czerwca, a ceremonia odbędzie się w Polsce. Dodano, że 117 czołgów K2 zostanie wyprodukowanych w zakładach Hyundai Rotem w Korei, natomiast 63 pozostałe – w Polsce.
AKTUALIZACJA 2
W odpowiedzi na pytania Redakcji Portalu MILMAG, 13 czerwca Wydział Komunikacji Społecznej Agencji Uzbrojenia poinformował, że druga umowa wykonawcza na dostawę czołgów K2 będzie mogła być podpisana po wynegocjowaniu i zaakceptowaniu warunków umowy przez strony kontraktu. Obecnie nie zostały formalnie zakończone negocjacje.