W czwartek, 16 października 2025, amerykańska spółka L3Harris Technologies podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) się z izraelską Israel Aerospace Industries (IAI) w sprawie opracowania samolotu wsparcia bojowego i rozpoznania Blue Sky Warden na potrzeby izraelskiego programu Light-Attack Aircraft.
Blue Sky Warden ma bazować na AT-802U Sky Warden, którego płatowiec wywodzi się z samolotu rolniczego i gaśniczego AT-802. Został on przyjęty 27 lutego br. na wyposażenie amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) pod nazwą OA-1K Skyraider II w ramach programu Armed Overwatch.
W ramach współpracy pomiędzy L3Harris i IAI połączony zespół konstrukcyjny zintegruje platformę AT-802U Sky Warden ze sprawdzonymi systemami produkcji izraelskiej. Otrzyma ona komputer misji IAI o otwartej architekturze, który będzie obsługiwał izraelskie oprogramowanie i funkcje specjalne, związane z uczeniem maszynowym (sztuczną inteligencją). IAI zintegruje z nim swój sprzęt misyjny oraz poprowadzi testy w locie i kampanie dotyczące zdatności do lotu z Ministerstwem Obrony i Korpusem Powietrznym Izraela. Liczba samolotów, jakie zamówi Izrael, nie została ujawniona.
Boaz Levy, prezes i dyrektor generalny IAI powiedział:
Z entuzjazmem współpracujemy w tym ważnym programie z L3Harris, wieloletnim i zaufanym partnerem, z którym z powodzeniem współpracujemy na wielu frontach. Łącząc najnowocześniejsze systemy IAI i ich wiedzę specjalistyczną w zakresie integracji systemów misji z platformą Sky Warden spółki L3Harris, dostarczymy rozwiązanie dostosowane do zmieniających się potrzeb Ministerstwa Obrony i Korpusu Powietrznego Izraela.
Jon Rambeau, prezes działu Integrated Mission Systems w L3Harris Technologies dodał:
To strategiczne partnerstwo z IAI pozwoli nam opracować dostosowany wariant naszego Sky Wardena, który spełnia operacyjne i przemysłowe potrzeby Izraela. Lekki samolot szturmowy Sky Warden zapewnia najlepszą w swojej klasie wytrzymałość, ładowność i przeżywalność niezbędne do rozpoznania i rozpoznania (ISR) w powietrzu i innych misji.
OA-1K Skyraider II / Zdjęcie: AFSOC
W przypadku AT-802U Sky Warden, czyli OA-1K Skyraider II, w amerykańskim AFSOC (zredukowano liczbę planowanych do zamówienia samolotów z 75 do 62 – przyp. red.), założeniem było opracowanie taniego, niezawodnego, wielozadaniowego systemu samolotów małych i średnich rozmiarów, przeznaczonych do obsługi izolowanego geograficznie personelu operacji specjalnych. Samolot ma wykonywać bliskie wsparcie powietrzne, precyzyjne ataki, bojowy zwiad oraz obserwację i rozpoznanie w surowych warunkach pola walki. Wielozadaniowy charakter systemu umożliwia prowadzenie operacji nieregularnych niskim kosztem, uwalniając inne zasoby i środki bojowe. Samolot można uzbroić w dwa zasobniki LAU-131 A/A dla modułów naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II (Advanced Precision Kill Weapon System) w wersji lotniczej AGR-20/lub rakiety niekierowane Hydra 70 i przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire, a także bomby GBU-12 Paveway II.
Prace nad bazowym AT-802U Sky Warden zostały ogłoszone 6 maja 2021. Prototyp powstał na bazie samolotu rolniczego i gaśniczego AT-802, który został oblatany w październiku 1990 i jest używany przez służby publiczne dwudziestu państw oraz dużą liczbę użytkowników prywatnych. Charakteryzuje się on największą masą użyteczną w kategorii jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych, wynoszącą 4306 kg (przy maksymalnej masie startowej 7257 kg).
Zgodnie z wymogami US SOCOM, Sky Warden został wyposażony w szereg systemów łączności, czujników pokładowych oraz rozwiązań klasy ISR od L3Harris Technologies. Platforma wielozadaniowa zapewnia użytkownikowi wysoką sprawność i elastyczność w identyfikowaniu, śledzeniu i reagowaniu na zagrożenia. Łączy możliwości większych samolotów klasy ISR i uderzeniowych w jednej zintegrowanej platformie. Jest również zdolny do startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co pozwoli na wykorzystywanie go na misjach wsparcia operacji specjalnych.
Spółki L3Harris i IAI obecnie współpracują w programie dostaw czterech samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Phoenix klasy AEW&C do Korei Południowej, co ogłoszono 30 września br.
Simplify and act. Widow mission execution software simplifies complex data into a common operating picture, allowing users to tailor their interface and receive enhanced situational awareness. Learn more: https://t.co/V3Ugv4hVLA#AUSA2025 pic.twitter.com/LlafVAdw15
— L3Harris (@L3HarrisTech) October 11, 2025
Get an inside look at Sky Warden aircraft, the proven baseline for @AFSpecOpsCmd’s OA-1K Skyraider II. Learn more: https://t.co/rV407KnIRq#AFANational pic.twitter.com/q5DcQMKgYF
— L3Harris (@L3HarrisTech) September 19, 2025
The next fight won’t wait for a runway. It demands an aircraft that can launch from anywhere, connect across the battlespace in real time, & deliver decisive effects – all with a smaller footprint & lower cost. Learn more about Sky Warden: https://t.co/DkuS1d4Pcf#SOFWeek pic.twitter.com/iVS92LeEKs
— L3Harris (@L3HarrisTech) May 7, 2025

