Ministerstwo Obrony Rumunii zawarło porozumienie z włoską spółką Iveco Defence Vehicle na dostawy partii 942 samochodów ciężarowych. Kontrakt został zawarty 30 grudnia 2019, ale informacja została opublikowana 8 stycznia.
Dzięki nowemu porozumieniu, po 2024 rumuńskie siły zbrojne będą mieć na wyposażeniu 3132 samochody ciężarowe wysokiej mobilności Iveco Defence Vehicles. Łączne zapotrzebowanie rumuńskiej armii wynosi 13 tys. nowych samochodów / Grafika: Iveco Defence Vehicles
Umowa ramowa obejmuje dostawy łącznie 2902 samochodów ciężarowych dla sił zbrojnych Rumunii (Forțele Armate Române), które zostaną dostarczone do 2024 (Holandia zamawia Iveco LMV 2, 2019-08-23).
Dostawy pierwszej partii pojazdów w ramach nowej umowy rozpoczną się jeszcze w 2020. Umowa ramowa obejmuje dostawy czterech typów samochodów ciężarowych wysokiej mobilności w układach napędowych 4×4, 6×6 i 8×8 oraz ciągników siodłowych 8×8. Pojazdy zostaną zabudowane w łącznie 16 wariantach specjalistycznych, z których jedna trzecia otrzyma opancerzone kabiny (CKPEiRT w końcu do WP, 2019-10-11).
Samochody zostaną wyposażone w układ centralnego pompowania kół (Central Tire Inflation System, CTIS), przyciemniane światła, silniki dwupaliwowe, wyciągarki, wzmocnione zawieszenia, oferujące wysoką mobilność i zdolność brodzenia. Samochody będą mogły być transportowane w ładowni samolotu z rodziny C-130 Hercules.
Porozumienie jest następstwem umów z Iveco Defence Vehicles z grudnia 2015 i sierpnia 2017, które obejmowały dostawy, odpowiednio, 57 i 173 samochodów ciężarowych wysokiej mobilności. Ministerstwo Obrony Rumunii zamówiło wówczas pojazdy skrzyniowe w układzie napędowym 6×6, ciągniki siodłowe 6×6, zestawy samozaładowcze 8×8, żurawie dużego udźwigu 8×8 i pojazdy ewakuacji technicznej 8×8 za równowartość odpowiednio 42,5 i 127,9 mln RON (37,9 i 114 mln zł).
W przypadku realizacji opcji pierwszego zamówienia, realizacja została przyspieszona z powodu wypadku, podczas którego przestarzały samochód ciężarowy wiozący żołnierzy z 30. Batalionu Piechoty Górskiej Dragoslavele przewrócił się na łuku drogi w okręgu Ardżesz, w wyniku czego trzech pasażerów zginęło na miejscu. Śledztwo wykazało, że zawiódł układ hamulcowy. Wówczas opinia publiczna podniosła kwestię przyspieszonej wymiany parku samochodowego pamiętające czasy Układu Warszawskiego.