Po wizycie premiera Ukrainy Denysa Szmyhala w Kanadzie (11 kwietnia br.), rząd w Toronto ogłosił, że przekaże stronie ukraińskiej skonfiskowany w ubiegłym roku strategiczny samolot transportowy An-124-100 rosyjskich linii lotniczych Wołga-Dniepr.
Ponad 27-letni samolot An-124-100 o nr rejestracyjnym RA-82078 i seryjnym 9773054559153 został uziemiony 27 lutego 2022 w międzynarodowym porcie lotniczym Toronto-Lester B. Pearson w Kanadzie (samolot dostarczył z Anchorage na Alasce szybkie testy na obecność koronawirusa SARS-CoV-2).
17 marca 2022 linie lotnicze Wołga-Dniepr ogłosiły wstrzymanie lotów operacyjnych swojej całej floty cargo (uziemione miały zostać również trzy inne Rusłany tych prywatnych linii na niemieckim lotnisku Lipsk/Halle).
W związku z rozpoczęciem przez Kreml pełnoskalowej wojny z Ukrainą, władze państw zachodnich zaczęły wprowadzać zakazy lotów dla rosyjskich linii lotniczych, dlatego znajdujące się na ich terytoriach samoloty z tego państwa zostały uziemione permanentnie. W kwietniu, w związku z sankcjami nałożonymi na Rosję, kanadyjski sąd nakazał zarekwirowanie Rusłana stojącego w Toronto. Co ciekawe, władze lotniska nałożyły na linie Wołga-Dniepr opłaty parkingowe, wynoszące 1065,60 CAD (3358,15 zł) za dzień, ale Rosjanie odmówili uiszczania należności.
A Russian registered Antonov AN124 – Volga Dnepr #VI5854 RA-82078 – arrived in Toronto from Anchorage early this morning. Sources tell me it will not be departing anytime soon due to Canadian airspace restrictions prohibiting Russian aircraft. An exemption needs to be requested. pic.twitter.com/W4PEQw8jJo
— Tom Podolec Aviation (@TomPodolec) February 27, 2022
Linie lotnicze Wołga-Dniepr zostały założone w 1990, a działalność rozpoczęły w 1991. Specjalizują się w przewożeniu dużych i ponadgabarytowych ładunków. Jednak od czasu pełnoskalowej wojny operacje zostały wstrzymane, a później ograniczone głównie do lotów w Rosji i do Chin.
Wołga-Dniepr dysponowały 11 egzemplarzami An-124-100, z których 4 zostały zarekwirowane (dysponują także 5 operacyjnymi Ił-76TD-90WD). Aktualny status Rusłanów wygląda następująco:
- RA-82043 (9773054155101): zarekwirowany na lotnisku Lipsk/Halle od 28 stycznia 2022;
- RA-82044 (9773954155109): operacyjny;
- RA-82045 (9773052255113): zarekwirowany na lotnisku Lipsk/Halle od 13 stycznia 2019;
- RA-82046 (9773052255117): zarekwirowany na lotnisku Lipsk/Halle od 23 lutego 2022;
- RA-82047 (9773053259121): operacyjny;
- RA-82068 (9773051359127): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 14 listopada 2018;
- RA-82074 (9773051459142): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 27 lutego 2023;
- RA-82077 (9773054459151): operacyjny;
- RA-82078 (9773054559153): zarekwirowany na lotnisku Toronto-Lester B. Pearson od 28 lutego 2022;
- RA-82079 (9773052062157): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 1 listopada 2022;
- RA-82081 (9773051462165): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 29 grudnia 2022.
Przekazanie Ukrainie eks-rosyjskiego Rusłana, który prawdopodobnie trafi do ukraińskich linii lotniczych Antonov Airlines, użytkujących przed wojną siedem egzemplarzy An-124-100M, będzie formą rekompensaty za rosyjskie działania wojenne. Jeden z ukraińskich Rusłanów (nr rej. UR-82009) został zniszczony przez Rosjan podczas bitwy o lotnisko Kijów-Hostomel (wraz z jedynym An-225 Mrija), a kolejny jest uziemiony. Pozostałe pięć przebazowano do Lipska/Halle, gdzie ukraińskie linie mają swoją drugą bazę operacyjną (a obecnie, z powodu zniszczeń w Hostomlu – jedyną).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.