Przejdź do serwisu tematycznego

Kanada: Zarekwirowany rosyjski An-124 dla Ukrainy

Rząd kanadyjski przekaże Ukrainie skonfiskowany w ub. r. strategiczny samolot transportowy An-124-100 rosyjskich linii lotniczych Wołga-Dniepr.

Po wizycie premiera Ukrainy Denysa Szmyhala w Kanadzie (11 kwietnia br.), rząd w Toronto ogłosił, że przekaże stronie ukraińskiej skonfiskowany w ubiegłym roku strategiczny samolot transportowy An-124-100 rosyjskich linii lotniczych Wołga-Dniepr.

Zdjęcie: Wołga-Dniepr

Ponad 27-letni samolot An-124-100 o nr rejestracyjnym RA-82078 i seryjnym 9773054559153 został uziemiony 27 lutego 2022 w międzynarodowym porcie lotniczym Toronto-Lester B. Pearson w Kanadzie (samolot dostarczył z Anchorage na Alasce szybkie testy na obecność koronawirusa SARS-CoV-2).

17 marca 2022 linie lotnicze Wołga-Dniepr ogłosiły wstrzymanie lotów operacyjnych swojej całej floty cargo (uziemione miały zostać również trzy inne Rusłany tych prywatnych linii na niemieckim lotnisku Lipsk/Halle).

W związku z rozpoczęciem przez Kreml pełnoskalowej wojny z Ukrainą, władze państw zachodnich zaczęły wprowadzać zakazy lotów dla rosyjskich linii lotniczych, dlatego znajdujące się na ich terytoriach samoloty z tego państwa zostały uziemione permanentnie. W kwietniu, w związku z sankcjami nałożonymi na Rosję, kanadyjski sąd nakazał zarekwirowanie Rusłana stojącego w Toronto. Co ciekawe, władze lotniska nałożyły na linie Wołga-Dniepr opłaty parkingowe, wynoszące 1065,60 CAD (3358,15 zł) za dzień, ale Rosjanie odmówili uiszczania należności.

Linie lotnicze Wołga-Dniepr zostały założone w 1990, a działalność rozpoczęły w 1991. Specjalizują się w przewożeniu dużych i ponadgabarytowych ładunków. Jednak od czasu pełnoskalowej wojny operacje zostały wstrzymane, a później ograniczone głównie do lotów w Rosji i do Chin.

Wołga-Dniepr dysponowały 11 egzemplarzami An-124-100, z których 4 zostały zarekwirowane (dysponują także 5 operacyjnymi Ił-76TD-90WD). Aktualny status Rusłanów wygląda następująco:

  • RA-82043 (9773054155101): zarekwirowany na lotnisku Lipsk/Halle od 28 stycznia 2022;
  • RA-82044 (9773954155109): operacyjny;
  • RA-82045 (9773052255113): zarekwirowany na lotnisku Lipsk/Halle od 13 stycznia 2019;
  • RA-82046 (9773052255117): zarekwirowany na lotnisku Lipsk/Halle od 23 lutego 2022;
  • RA-82047 (9773053259121): operacyjny;
  • RA-82068 (9773051359127): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 14 listopada 2018;
  • RA-82074 (9773051459142): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 27 lutego 2023;
  • RA-82077 (9773054459151): operacyjny;
  • RA-82078 (9773054559153): zarekwirowany na lotnisku Toronto-Lester B. Pearson od 28 lutego 2022;
  • RA-82079 (9773052062157): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 1 listopada 2022;
  • RA-82081 (9773051462165): stoi na lotnisku w Uljanowsku od 29 grudnia 2022.

Przekazanie Ukrainie eks-rosyjskiego Rusłana, który prawdopodobnie trafi do ukraińskich linii lotniczych Antonov Airlines, użytkujących przed wojną siedem egzemplarzy An-124-100M, będzie formą rekompensaty za rosyjskie działania wojenne. Jeden z ukraińskich Rusłanów (nr rej. UR-82009) został zniszczony przez Rosjan podczas bitwy o lotnisko Kijów-Hostomel (wraz z jedynym An-225 Mrija), a kolejny jest uziemiony. Pozostałe pięć przebazowano do Lipska/Halle, gdzie ukraińskie linie mają swoją drugą bazę operacyjną (a obecnie, z powodu zniszczeń w Hostomlu – jedyną).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Wołodymyr Zełenski z wizytą w USA

2022-12-21
X