Podczas Międzynarodowej Wystawy Obronnej i Konferencji IDEX 2021 w Abu Zabi, emiracka spółka Halcon zaprezentowała amunicję krążącą Shadow 50 i Shadow 25 o napędzie odrzutowym.

Podczas Międzynarodowej Wystawy Obronnej i Konferencji IDEX 2021 w Abu Zabi, emiracka spółka Halcon zaprezentowała amunicję krążącą Shadow 50 (na zdjęciu) i Shadow 25 o napędzie odrzutowym / Zdjęcie: Hubert Marciniak

Podczas Międzynarodowej Wystawy Obronnej i Konferencji IDEX 2021 w Abu Zabi, emiracka spółka Halcon zaprezentowała amunicję krążącą Shadow 50 (na zdjęciu) i Shadow 25 o napędzie odrzutowym / Zdjęcie: Hubert Marciniak

Większy bezzałogowy statek latający (bsl) Shadow 50 ma 4,05 m rozpiętości skrzydeł, 3,07 m długości i 0,58 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 100 kg, z czego aż połowa, 50 kg to masa ładunku użytecznego. Silnik odrzutowy pozwala na osiągnięcie prędkości przelotowej do 200 km/h, pułapu do ok. 4572 m (15 tys. stóp) i zasięgu operacyjnego do 250 km przy długotrwałości lotu do 4 godzin. Bsl wyposażono w pokłady system naprowadzania w fazie ataku oparty na  przekazie wideo.

Porównanie ogólnego wyglądu obu typów amunicji krążącej: Shadow 50 (u góry) i Shadow 25 (u dołu) / Grafika: Halcom

Porównanie ogólnego wyglądu obu typów amunicji krążącej: Shadow 50 (u góry) i Shadow 25 (u dołu) / Grafika: Halcom

Z kolei mniejszy bsl Shadow 25 ma 2,36 m rozpiętości skrzydeł, 2,86 m długości i 0,76 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 80 kg, z czego 25 kg to masa ładunku użytecznego. Również zastosowany tutaj ten sam silnik odrzutowy, ale przy mniejszej masie, zapewnia lepsze osiągi: prędkość przelotową do 450 km/h i pułap do ok. 7620 m (25 tys. stóp), przy podobnym zasięgu do 250 km, ale dużo mniejszej długotrwałości lotu – tylko 1 godzina. Układ naprowadzania jest ten sam.

Jeśli chodzi o różnice konstrukcyjne obu bsl, to Shadow 25 charakteryzuje się klasycznym układem ogonowym z jednym statecznikiem pionowym i prostymi skrzydłami, natomiast Shadow 50 to samolot bezogonowy ze skośnymi skrzydłami, na których końcach zastosowano winglety pełniące rolę stateczników pionowych. Kadłub Shadow 25 jest prosty i ma dwa wloty powietrza do silnika, natomiast w przypadku Shadow 50 jest bardziej opływowy z zastosowaniem pojedynczego wlotu powietrza (IDEX 2021: Rodzina bezzałogowców Steadicopter Black Eagle, 2021-02-22).