W piątek, 27 czerwca 2025, południowokoreańska spółka Hanwha Ocean zaprezentowała, podczas briefingu prasowego w centrum Warszawy, propozycję kompleksowego, niezależnego od unijnych funduszy źródła finansowania programu Orka, dostosowanego do potrzeb Polski.
Spółka poinformowała wczoraj, że w wyniku międzynarodowego przetargu uzyskała ofertę komercyjnego finansowania bankowego. Szczegóły propozycji zostały przekazane stronie polskiej w formie listu intencyjnego (Letter of Intent, LoI). Równolegle rozważane są także długoterminowe instrumenty finansowe wspierane przez rząd Korei Południowej.
Naszym celem jest zapewnienie Polsce optymalnego modelu finansowania, który zagwarantuje sprawną realizację programu Orka – powiedział podczas briefingu prasowego Steve Jeong, Wiceprezes i Szef Grupy odpowiadającej w Hanwha Ocean za okręty wojenne. – To propozycja, która daje elastyczność i przewidywalność, a przede wszystkim zapewnia Polsce pełną kontrolę nad rozwojem własnych zdolności morskich.
Koreańska marynarka wojenna eksploatuje obecnie 21 okrętów podwodnych – co daje podobną łączną liczbę jak w przypadku krajów Europy Północnej. Warto podkreślić, że przez ponad trzy dekady koreańskie okręty podwodne nie odnotowały ani jednego poważnego incydentu, co najlepiej świadczy o niezawodności tamtejszej technologii stoczniowej i wysokim poziomie kompetencji w zakresie MRO (Korea Płd.: Rozwój okrętów podwodnych KSS-IV od 2028, Hanwha Ocean buduje drugi okręt podwodny KSS-III serii drugiej).
W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczył także Prezes Hanwha Aerospace Europe – Jacek Cyrek, który potwierdził silne i stabilne zaangażowanie firmy w Polsce, podkreślając, że Hanwha nie jest nowym graczem na rynku, a współpraca z Polską rozwija się od ponad dekady, opierając się na trwałych, budowanych wspólnie z polskim przemysłem fundamentach, wzajemnym zaufaniu oraz sprawdzonej niezawodności dostaw i wsparcia ze strony Korei.
Partnerstwo przemysłowe: odbudowa polskiego przemysłu stoczniowego
Hanwha Ocean deklaruje pełne zaangażowanie we współpracę z polskimi stoczniami – zarówno przy obsłudze jednostek polskiej Marynarki Wojennej, jak i okrętów sojuszniczych, w tym NATO i USA. W zakres tej współpracy wpisują się:
- Serwis i wsparcie eksploatacyjne okrętów podwodnych;
- Obsługa jednostek nawodnych;
- Budowa nowych okrętów nawodnych.
– To współpraca o strategicznym znaczeniu. Otwiera przed Polską nowe perspektywyprzemysłowe, tworzy miejsca pracy i wzmacnia krajowy potencjał technologiczny – podkreślił Jeong, wiceadmirał w stanie spoczynku południowokoreańskiej marynarki.
W ramach zaangażowania długofalowego Hanwha Ocean planuje uruchomienie funduszu inwestycyjnego o wartości 100 mln USD, który ma wspierać rozwój wysoko przetworzonych technologii w sektorze morskim i obronnym w Polsce.
Dodatkowo w regionie Pomorza powstanie nowoczesne centrum szkoleniowe oferujące kursy modułowe, warsztaty z użyciem VR/AR (wirtualna/poszerzona rzeczywistość) oraz mentoring prowadzony przez ekspertów – z myślą o kształceniu inżynierów nowego pokolenia.
Transfer technologii MRO: budowa lokalnych kompetencji utrzymania zdolności
Jednym z kluczowych elementów oferty jest transfer kompetencji MRO (przeglądy, naprawa i serwisowanie) dla okrętów podwodnych – realizowany w sposób etapowy i dostosowany do potrzeb Polski. Wspólnie z PGZ/Nauta opracowywany jest plan obejmujący szkolenia, rozwój infrastruktury i zarządzanie częściami eksploatacyjnymi– z pełnym zakorzenieniem w krajowym ekosystemie morskim.
Hanwha Ocean planuje utworzenie zintegrowanego centrum szkoleniowo-logistycznego oraz transfer technologii dla ponad 3000 pozycji katalogowych w zakresie MRO – co umożliwi samodzielną obsługę przyszłej floty przez polskie stocznie.
Wspólny rozwój nowych jednostek – wykraczając poza program Orka
W ramach długofalowej współpracy Hanwha proponuje wspólne projektowanie i budowę nowych jednostek pływających, takich jak:
- Okręt patrolowy dalekiego zasięgu (OPV);
- Szybki kuter rakietowy;
- Bezzałogowa jednostka do walki minowej (USV);
- Bezzałogowy pojazd podwodny (UUV).
Projekt zakłada możliwość wspólnego rozwoju marki, produkcji i promocji tych platform na rynkach międzynarodowych – z wykorzystaniem polskich zdolności przemysłowych i koreańskich technologii.
Sprawdzona konstrukcja: zaprojektowana do realnych zagrożeń
KSS-III to najbardziej zaawansowany okręt podwodny z napędem konwencjonalnym w służbie, zaprojektowany z myślą o wymagającym środowisku operacyjnym Azji Wschodniej.
Dzięki sprawdzonym rozwiązaniom i realnym doświadczeniom bojowym jednostka ta oferuje skalowalną, gotową do wdrożenia platformę – idealnie odpowiadającą na potrzeby bezpieczeństwa morskiego Polski.
KSS-III jest wyposażony w baterie litowo-jonowe nowej generacji oraz system napędu niezależnego od powietrza (AIP), co zapewnia dłuższe zanurzenie i cichą pracę.
Szybka dostawa i rozwiązanie pomostowe
Hanwha Ocean deklaruje możliwość dostarczenia pierwszego okrętu w ciągu sześciu lat od podpisania kontraktu, a całej trójki – w ciągu ośmiu lat.
Aby zapewnić ciągłość zdolności Marynarki Wojennej, firma jest gotowa zaproponować rozwiązanie pomostowe – w tym użytkowanie jednostek przejściowych i szkolenie załóg we współpracy z koreańską marynarką wojenną.
Interoperacyjność: łącząc NATO z Indo-Pacyfikiem
Zakup KSS-III przez Polskę zwiększy interoperacyjność w ramach NATO i pogłębi współpracę bezpieczeństwa między Europą a regionem Indo-Pacyfiku. Wspólna platforma z marynarką Korei Południowej otworzy dostęp do wspólnych szkoleń, wspólnego zarządzania eksploatacją i aktualizacji doktryn.
– To nie tylko wzmocnienie siły. To jakościowy skok, który czyni z Polski istotny filar morskiego potencjału NATO – podsumował Jeong. – Jednocześnie umożliwi zróżnicowanie zdolności sojuszu w zakresie działań podwodnych.
Wsparcie rządu Korei Południowej
Dzień wcześniej, 26 czerwca, Hanwha Ocean oraz przedstawiciele koreańskiego rządu wzięli udział w zorganizowanym w Warszawie X. Forum Bezpieczeństwa Morskiego, prezentując najważniejsze atuty okrętu podwodnego KSS-III.
Dyrektor Generalny Programu Okrętów Podwodnych w urzędzie ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei, Sang-woo Lee, podkreślił znaczenie współpracy obronnej Polski i Korei, zaangażowanie rządu w przekazanie know-how i wsparcie operacyjne oraz najwyższy technologiczny poziom intensywnie użytkowanych przez Marynarkę Wojenną Korei Południowej, oferowanych Polsce rozwiązań (Spotkanie w Ministerstwie Aktywów Państwowych z nowym Ambasadorem Republiki Korei, Kolejne spotkanie w MON z delegacją południowokoreańskiego DAPA).
Informacja prasowa
Czytaj także:
- Hanwha Ocean z nową ofertą na Orkę
- Hanwha Ocean stawia na strategiczną współpracę z polskimi stoczniami
- Hanwha Ocean zacieśnia współpracę z polskim przemysłem
- Porozumienie Grupy WB i Hanwha Ocean w obszarze rozwiązań morskich i programu Orka
- Hanwha Ocean zobowiązuje się do transferu technologii MRO dla polskiego przemysłu
- KSS-III od Hanwha Ocean propozycją w programie Orka