W poniedziałek, 30 czerwca 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal, w stanie Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 150 000 000 USD (541,63 mln zł) ze spółką General Dynamics Land Systems (GDLS) ze Sterling Heights, także w Michigan, w programie Abrams Engineering Program.
M1A2SEPv3 Abrams / Zdjęcie: GDLS
Oferty w postępowaniu przetargowym były składane przez Internet i jedna została otrzymana. Prace zostaną wykonane w zakładach GDLS w Sterling Heights, a szacowany termin zakończenia to 30 czerwca 2027. Całość środków pochodzi z funduszy US Army na badania, rozwój, testy i ocenę w ramach budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025 i zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy.
Nie jest jasne, co jest dokładnie przedmiotem umowy, ale z racji iż jest to program wsparcia inżynieryjnego czołgów rodziny M1 Abrams to nie można wykluczyć, że jest związany z rozwojem projektu czołgu nowej generacji o nazwie M1E3 Abrams, którego umowę projektową zawarto 31 maja 2024. M1E3 (który będzie oznaczony jako M1A3, gdy wejdzie do służby – przyp. red.) ma być wozem lżejszym niż M1A2SEPv3 i dysponować najnowszymi technologiami dostępnymi na rynku. Zwłaszcza, że US Army Materiel Command uruchomiło środki o wartości ponad 250 mln USD (902,71 mln zł) w ramach M1E3 ECP Phase 1.
Jeśli chodzi o inne, najnowsze inicjatywy szerzej związane z programem M1 Abrams, to 11 czerwca br. niemiecka grupa Rheinmetall AG informowała, że jej amerykański oddział American Rheinmetall podpisał 5-letnią umowę o wartości 107,5 mln USD/94,1 mln EUR (wówczas 401,4 mln zł) na dostawy gąsienic stalowych T-158 do czołgów w US Army.
Z kolei 5 czerwca br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Kuwejtu pakietu wsparcia eksploatacji czołgów M1A2 i M1A2K Abrams za maksymalnie 325 mln USD (wówczas 1,219 mld zł).
Tymczasem, 9 maja br. do Polski dotarł transport 19 fabrycznie nowych M1A2SEPv3, które dołączyły do 28 egzemplarzy dostarczonych 18 stycznia – z puli łącznie 250 zamówionych. Natomiast 13 maja, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały umowę o partnerstwie strategicznym z GDLS dotyczącym właśnie Abramsów (Pierwszy transport australijskich Abramsów dla Ukrainy zauważony w Polsce).