W poniedziałek, 9 września 2024, Johannes von Thadden, prezes zarządu i dyrektor wykonawczy spółki Draco Aircraft, poinformował na swoim profilu na portalu społecznościowym LinkedIn o podpisaniu umowy ze spółką Airbus Poland (część europejskiej grupy Airbus) w sprawie rozpoczęcia w Polsce produkcji seryjnej samolotu nowej generacji Draco klasy HyperSTOL, na bazie wyprodukowanego w liczbie 1000 egzemplarzy przez dawne zakłady PZL Warszawa-Okęcie w latach 1962-2008 czteromiejscowego samolotu wielozadaniowego PZL-104 Wilga.
Zdjęcia: Johannes von Thadden i Draco Aircraft
Dzisiaj nastąpił ważny kamień milowy, ponieważ Airbus Poland i Draco Aircraft podpisały umowę o przeniesieniu wszystkich praw własności intelektualnej, certyfikatu typu i oprzyrządowania do wszystkich modeli „Wilga” — pierwotnie wyprodukowanych ponad 1000 razy przez poprzednika Airbus Poland, PZL Warszawa-Okęcie. Mike Patey pomysłowo przekształcił Wilgę w przełomowy samolot Draco HyperSTOL, zdolny do wykonywania bardzo krótkich startów i lądowań na trawie, betonie, piasku, lodzie — wszędzie, gdzie chcecie.
Teraz zapraszamy inwestorów, aby dołączyli do nas w wprowadzaniu Draco na rynek i do Was, w wersji certyfikowanej przez EASA — Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego — i FAA, Federalną Administrację Lotnictwa – czytamy we wczorajszym wpisie Johannesa von Thaddena.
Umowę ze strony Airbus Poland podpisali Francisco Javier Medina Guijo oraz Paul Felice.
Zatem, opierając na opublikowanej informacji, seryjny Draco ma bazować na eksperymentalnym PZL-104 Draco Turbine Wilga o nr rejestracyjnym N123T, czyli głęboko zmodyfikowanym samolocie PZL-104MA Wilga 2000 (ostatnim seryjnym egzemplarzu o nr 0060024), stworzonym i zbudowanym przez Mike’a Pateya. Patey zintegrował silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6A-28 o mocy 680 KM z czterema 259-centymetrowami łopatami (102 cale), zmodyfikował skrzydła, lotki, klapy, ster kierunku, ster wysokości i podwozie.
Jego unikalną cechą było to, że samolot potrzebował jedynie 30 m (100 stóp) drogi startowej (tzw. krótki dynamiczny start), do szybkiego wznoszenia (1280 m/min. lub 4200 stóp/min.) i lądowania na zaledwie 25 m (80 stóp) oraz przy prędkości minimalnej do przeciągnięcia 56 km/h (35 mil/h). Samolot mógł wznieść się na pułap do 4267 m (14 tys. stóp).
Niestety kariera PZL-104 Draco Turbine Wilga była krótka. Po debiucie na pokazach lotniczych EAA AirVenture Oshkosh 2018 i zwycięstwach w wyścigu High Sierra STOL 2018, High Sierra Fly-In i Valdez STOL Competition, był prezentowany na okładce Plane & Pilot’s z marca 2019. Został jednak zniszczony w wypadku podczas startu w Reno w stanie Nevada 16 września 2019, kiedy Patey próbował wystartować przy porywistym bocznym wietrze – wszyscy pasażerowie przeżyli. Samolot zabierał na pokład pilota i maksymalnie trzech pasażerów z bagażami.
Teraz, Draco Aircraft deklaruje na swojej stronie internetowej, że seryjny Draco HyperSTOL będzie dostępny od 2028 (w 12-14 miesięcy od potwierdzenia zamówienia) przy szacowanej cenie jednostkowej 2,9 mln USD z gwarancją na 1000 godzin nalotu lub 2 lata. Początek przyjmowania zamówień przewiduje się na drugi lub trzeci kwartał 2025.
Co ciekawe, o ile produkcja jest deklarowana w Polsce, to na stronie producenta jest informacja, że dla użytkowników w USA montaż końcowy ma odbywać się w Maintenance Center w Spanish Fork w stanie Utah.