26 lutego niderlandzka spółka DAF Trucks poinformowała o otrzymaniu dużego zamówienia od belgijskich sił zbrojnych na dostawę i serwis 879 zmilitaryzowanych samochodów ciężarowych CF Military w dwóch wersjach napędowych: 4×4 i 8×8. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2022-2025 (Iveco Trakker dla Bundeswehry, 2021-01-19).

243 samochody z 879 zamówionych będą czteroosiowe z układem napędowym 8x8, przeznaczone do zabudowy specjalistycznego wyposażenia / Grafika: DAF Trucks

243 samochody z 879 zamówionych będą czteroosiowe z układem napędowym 8×8, przeznaczone do zabudowy specjalistycznego wyposażenia / Grafika: DAF Trucks

 
W ramach zamówienia o nieujawnionej wartości, planowana jest dostawa 632 dwuosiowych samochodów z układem napędowym 4×4, które będą służyć jako skrzyniowe pojazdy transportowe ogólnego przeznaczenia. Pozostałe 243 samochody będą czteroosiowe z układem napędowym 8×8, przeznaczone do zabudowy specjalistycznego wyposażenia: wywrotek, zestawów samozaładowczych do transportu kontenerów typu flat rack (ISO 20″x8″) i żurawi dużego udźwigu (Niderlandy odbierają pierwsze Scania Gryphus, 2020-10-07).

Przy pracach nad zmilitaryzowanym wariantem samochodów CF, spółka DAF Trucks ściśle współpracuje z czeską Tatra Trucks (marka Tatra Defence Vehicles), która legitymuje się dużym doświadczeniem w tego typu produkcji dla sił zbrojnych. Czesi opracowali koncepcję podwozia z niezależnym zawieszeniem i centralnym wałem napędowym, co zwiększy dzielność terenową i komfort jazdy. Dlatego też Tatra będzie zajmować się produkcją podwozi w ramach belgijskiego zamówienia.

Samochody będą napędzane silnikami wysokoprężnymi PACCAR MX-11 (w wersji 4×4) i MX-13 (8×8) o pojemności, odpowiednio, 10,8 i 12,9 litra oraz o mocy 300 kW (410 KM) i 340 kW (460 KM), które zostaną wyprodukowane w zakładach DAF w Eindhoven (Szczegóły dostaw ciężarówek Volvo do WP, 2020-12-04).

Ponadto, wybrano spółkę Hiab (spółkę-córką fińskiego przedsiębiorstwa Cargotec) jako dostawcę wszystkich systemów hakowych i żurawi dużego udźwigu oraz VS-Mont jako dostawcę zabudów do wywrotek. Nadwozia typu cargo będą produkowane z kolei przez Porgest. W sumie 352 samochody CF Military zostaną wyposażone w kabinę opancerzoną, opracowaną przez Tatra Defence Vehicles dla zmilitaryzowanych pojazdów Tatra Force i Phoenix. Z kolei produkcja kabin nieopancerzonych będzie odbywać się w belgijskich zakładach DAF w Westerlo.

Umowa zawiera także pakiet logistyczny i serwisowy, który przewiduje wykonywanie niezbędnych napraw w 27 autoryzowanych serwisach DAF w Belgii (i ponad 1100 na całym świecie). Poddostawcą części zamiennych do silników będzie spółka PACCAR Parts.