Podczas trwających 15. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, chiński koncern stoczniowy CSSC (China State Shipbuilding Corporation) zaprezentował makietę dużego bezzałogowego okrętu podwodnego przeznaczonego do wsparcia operacji specjalnych (Chiny: Pełnowymiarowy bezzałogowy pojazd nawodny Jari).
W mediach społecznościowych pojawiły się fotografie i specyfikacja zaprezentowanej na wystawie CSSC koncepcji dość dużego w porównaniu z podobnymi konstrukcjami bezzałogowego pojazdu podwodnego, a w zasadzie okrętu, który została nazwana po prostu jako mały bezzałogowy okręt podwodny [wsparcia] operacji specjalnych.
Projekt charakteryzuje się kroplowym kształtem kadłuba o optymalnych charakterystykach hydroakustycznych i rufowymi sterami głębokości w standardowej pozycji krzyżowej z pojedynczą śrubą napędową. Zauważalny jest także garb zamiast klasycznego kiosku znanego z załogowych jednostek. Przypomina nieco spłaszczony kiosk z koncepcji rosyjskiego strategicznego okrętu podwodnego Arktur, którą zaprezentowano podczas 8. Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2022 czy wcześniejszego projektu uderzeniowego okrętu podwodnego 545 Łajka (aka. Husky) z 2014. Jednak rosyjskie koncepcje to okręty załogowe.
Model przekrojowy ukazuje wyrzutnie torpedowe, dużą centralną sekcję z akumulatorami, elementy układu napędowego i inne systemy misji na dziobie. Producent optuje za trzema konfiguracjami wyposażenia:
- typ A: z 8-12 torpedami ZOP lub/i pociskami przeciwokrętowymi wystrzeliwanymi z wyrzutni torpedowych;
- typ B: z 6-8 nurkami sił operacji specjalnych wraz z wyposażeniem;
- typ C: z 8-12 minami morskimi lub 4 średnimi lub większymi bezzałogowcami podwodnymi.
Przewiduje się długość całkowitą kadłuba od 38 do 43 m, szerokość 4,8 m, wysokość 5,86 m, wyporność od 380 do 450 t, zanurzenie od 300 do 450 m, prędkość maksymalną do 20 w., prędkość ekonomiczną do 8 w., zasięg do 3000 mil morskich pod wodą i do 10 000 mil morskich na powierzchni przy prędkości 6 w. Napęd mają generować akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe, zapewniające 400 kW i generator diesel-elektryczny.
Łączność z jednostką ma być utrzymywana z punktem dowodzenia na lądzie lub innym okręcie za pomocą łącza satelitarnego w paśmie Ka/Ku, dzięki wypuszczanej boi, mniejszego bezzałogowca lub podwodnego akustycznego łącza dalekiego zasięgu.
Chińską koncepcję, jeśli chodzi o wielkość, można porównać załogowych okrętów podwodnych: niemieckich typu 206 (wycofanych w 2011), które miały 48,6 m długości przy wyporności 450 t, czy północnokoreańskich typu Sang-O o długości 34 m i wyporności 370 t. Z kolei jeśli chodzi o systemy bezzałogowe, to obecnie największy amerykański, prototypowy bezzałogowy okręt podwodny Orca zbudowany w programie XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle) ma 29,5 m długości i tylko 85 t wyporności nawodnej.
Warto jednak dodać, że w październiku 2018 w chińskiej stoczni JN (należącej do CSSC) zwodowano eksperymentalny okręt podwodny pozbawiony kiosku o długości kadłuba szacowanej na 45 m, który może być w istocie podobnym bezzałogowcem.
https://twitter.com/sugar_wsnbn/status/1856725275301773448
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.