12 grudnia personel lotniczy i techniczny 147. Eskadry Myśliwców Uderzeniowych (VFA-147 Argonauts) US Navy uzyskał certyfikację do lotów na pokładowych samolotach wielozadaniowych 5. generacji F-35C Lightning II. Testy operacyjne przeprowadzono z pokładu lotniskowca USS Carl Vinson (CVN-70) począwszy od października, gdy pierwsze samoloty zostały przekazane eskadrze.

147. Eskadra Myśliwców Uderzeniowych (VFA-147 Argonauts) będzie pierwszą operacyjną eskadrą US Navy, wyposażoną w pokładowe samoloty wielozadaniowe 5. generacji F-35C Lightning II.

147. Eskadra Myśliwców Uderzeniowych (VFA-147 Argonauts) będzie pierwszą operacyjną eskadrą US Navy, wyposażoną w pokładowe samoloty wielozadaniowe 5. generacji F-35C Lightning II.

Certyfikat bezpieczeństwa operacji lotniczych (safe-for-flight operations certification, SFFOC) jest ostatnim etapem przejścia eskadry VFA-147 Argonauts z samolotów F/A-18E Super Hornet, które są na stanie jednostki od lutego 2008, do F-35C Lightning II, dzięki czemu do końca lutego 2019 nastąpi ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej, a dwa lata później zostaną rozmieszczone na stałe na USS Carl Vinson. VFA-147 Argonauts będzie pierwszą operacyjną eskadrą US Navy, wyposażoną w samoloty 5. generacji. Wcześniej, 19 października eskadra otrzymała przejściowy certyfikat (Operacyjne F-35C w 2021, 2018-03-21).

Certyfikat bezpieczeństwa operacji lotniczych jest ostatnim etapem przed ogłoszeniem wstępnej gotowości operacyjnej eskadry do operacji na F-35C w lutym 2019.

Certyfikat bezpieczeństwa operacji lotniczych jest ostatnim etapem przed ogłoszeniem wstępnej gotowości operacyjnej eskadry do operacji na F-35C w lutym 2019.

Certyfikat oznacza w praktyce, że eskadra została obsadzona wykwalifikowanym personelem, zdolnym do realizacji programów utrzymania i bezpieczeństwa lotów w operacjach marynarki wojennej. Wymogami certyfikacji jest także gotowość do lotów dla co najmniej 30% przydzielonych samolotów, instalacja autonomicznego systemu informacji logistycznych (Autonomic Logistics Information System, ALIS) i innych sieci wsparcia, a także kwalifikacje NATOPS (Naval Air Training and Operating Procedures and Standardization).

Personel lotniczy i techniczny eskadry VFA-147 Argonauts współpracował z przejściową VFA-125 Rough Raiders w zakresie szkoleń symulatorowych i obsługi technicznej. /Zdjęcia: US Navy

Personel lotniczy i techniczny eskadry VFA-147 Argonauts współpracował z przejściową VFA-125 Rough Raiders w zakresie szkoleń symulatorowych i obsługi technicznej. /Zdjęcia: US Navy

Wszystkie eskadry przejściowe muszą przejść pozytywnie certyfikację zanim będą mogły samodzielnie prowadzić operacje z wykorzystaniem F-35C. Wcześniej testy operacyjne sześciu samolotów przeprowadziły eskadry przejściowe VFA-125 Rough Raiders iVFA-101 Grim Reapers na pokładzie USS Abraham Lincoln (CVN-72), po czym trafiły do VFA-147 Argonauts (Pierwsze testy operacyjne F-35C, 2018-09-01).

Wcześniej, personel Argonauts współpracował z Rough Raiders, a piloci przechodzili trzymiesięczne kursy na symulatorach lotu w bazie lotniczej Eglin na Florydzie i marynarki wojennej NAS Lemoore  w Kalifornii. Pierwszy pilot Argonauts zasiadł za sterami samolotu nowej generacji 18 kwietnia. Personel techniczny także szkolił się w na zachodnim wybrzeżu. W NAS Lemoore rozpoczęto prace nad budową nowych hangarów, gdyż F-35C potrzebują więcej miejsca, niż F/A-18E/F.