W poniedziałek, 8 kwietnia 2024, amerykańska spółka Northrop Grumman zaprezentowała prototyp pełnowymiarowego, autonomicznego pojazdu podwodnego Manta Ray klasy UUV (Uncrewed Underwater Vehicle), zbudowanego dla Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency).
Jak informuje producent, Manta Ray to duży podwodny szybowiec o znacznym zasięgu i długotrwałości wykonywania misji oraz ładowności, zaprojektowany tak aby działać bez zaangażowania załogowych okrętów czy wsparcia portowego.
Manta Ray został zbudowany w ramach programu agencji DARPA, którego celem było udoskonalenie kluczowych technologii z korzyścią dla przyszłych projektów UUV, w tym technik zarządzania energią, zwiększonej ładowności, napędu o małej mocy i nie tylko.
Ma charakteryzować się zdolnością przenoszenia ładunków do wykonywania różnych misji (np. nowe, małej mocy środki wykrywania i klasyfikacji zagrożeń podwodnych lub przeciwdziałania im), pełną autonomicznością bez wsparcia logistycznego (z uwzględnieniem dynamiki zmian w środowisku morskim), energooszczędny z możliwością zakotwiczenia na dnie morskim i hibernacji w stanie niskiego poboru mocy, a modułowa konstrukcja pozwoli na przetransportowanie go w pięciu kontenerach standardowych ISO w stanie rozmontowanym.
Northrop Grumman opracowała unikalne podejście do wykorzystania istniejących zbiorów danych na temat środowiska morskiego i wykorzystania nowatorskich parametrów, takich jak prądy morskie, do celów nawigacji o wysokiej wydajności i/lub systemem dowodzenia, kontroli i łączności klasy C3 (Command, Control and Communication). Wymogiem agencji DARPA było także uwzględnienie nowego podejścia do kwestii wpływu człowieka na środowisko w zakresie zanieczyszczeń biologicznych, korozji i innej degradacji materiałów w przypadku długotrwałych misji. Program Manta Ray podzielono na kilka faz demonstracyjnych, obejmujących kluczowe technologie.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.