W czwartek, 16 maja 2024, francuska spółka Arquus (wcześniej znana jako Renault Trucks Defense) poinformowała o podpisaniu umowy z Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) przy Ministerstwie Sił Zbrojnych Francji na opracowanie i dostawę pierwszej partii 70 cystern samochodowych nowej generacji o kryptonimie CCNG (Camion-Citerne Nouvelle Génération).
Zgodnie z informacją DGA, opublikowaną dzień później, umowa o wartości ponad 120 mln EUR (511,06 mln zł) została sygnowana 27 kwietnia br. Dostawy mają rozpocząć się w 2026. Zgodnie z ustawą ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030, resort zamówi łącznie 376 cystern, których dostawy mają zakończyć się w 2029.
Umowa obejmuje także zadanie opracowania i zapewnienia systemu wsparcia, w tym narzędzi, części zamiennych, dokumentacji i szkoleń dla personelu, zapewnienie usług wsparcia i zarządzania technicznego flotą pojazdów.
Cysterny trafią do wszystkich rodzajów sił zbrojnych: wojsk lądowych (Armée de terre), marynarki wojennej (Marine nationale) oraz wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace), a także operacyjnej służby energetycznej (Service de l’énergie opérationnelle). Zastąpią obecnie użytkowane CBH385, TRM 10 000 ACH i CCP10.
Zamówienie obejmuje trzy typy cystern w układzie napędowym 8×8: o pojemności 20 m sześc. z kabiną opancerzoną, o pojemności 12 m sześc. z kabiną opancerzoną i o pojemności 12 m sześc. z kabiną nieopancerzoną.
Arquus informuje, że podwozie ma bazować na cywilnym samochodzie terenowym 8×8 z oferty Renault Trucks. Jednak na wizualizacji zaprezentowano wojskowy Armis 8×8, który w wersji cysterny o pojemności 12 m sześc. z kabiną opancerzoną i zbiornikiem Titan Defence miał premierę na paryskich targach Eurosatory 2022.
Wiadomo jednak, że partnerem Arquus w realizacji zamówienia będą spółki Magyar (zbiornik paliwa) i Desautel (ochrona przeciwpożarowa).
Podwozia powstaną zakładach Renault Trucks w departamencie Ain w regionie Bourg-en-Bresse w Ain oraz w departamencie Calvados w regionie Blainville-sur-Orne, kabiny w Centrum Produkcji Kabin Opancerzonych i Centrum Logistyki Arquus w Garchizy w regionie Burgundia-Franche-Comté, w departamencie Nièvre, a montaż końcowy cystern ma być prowadzony w Centrum Doskonałości w Produkcji Nowych Pojazdów Arquus w Limoges w regionie Nowa Akwitania, w departamencie Haute-Vienne, gdzie powstanie nowa linia produkcyjna.
🇫🇷 Arquus remporte le contrat des camions citernes de nouvelle génération de la @DGA
Une première tranche de 70 véhicules doit être livrée dès 2026, s'inscrivant dans un programme plus large visant à fournir 376 camions citernes de nouvelle génération d'ici 2030.
Cette… pic.twitter.com/HzQH1z3Bmp
— Arquus (@Arquus_Defense) May 16, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.