15 lutego ministerstwo obrony Socjalistycznej Republiki Wietnamu zawarło umowę z czeską spółką Omnipol na dostawę 12 samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji L-39NG, które dostarczy spółka AERO Vodochody AEROSPACE. Dostawy dla ludowych wojsk lotniczych (Không quân Nhân dân Việt Nam) zostaną zrealizowane w latach 2023-2024.

Ministerstwo obrony Wietnamu zawarło umowę z czeską spółką Omnipol na dostawę 12 samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji AERO L-39NG / Zdjęcie: AERO Vodochody AEROSPACE

Ministerstwo obrony Wietnamu zawarło umowę z czeską spółką Omnipol na dostawę 12 samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji AERO L-39NG / Zdjęcie: AERO Vodochody AEROSPACE

Zgodnie z informacją prasową spółki eksportowej Omnipol, która jest partnerem AERO Vodochody AEROSPACE w rozwijanym od 2015 roku projekcie, kontrakt o nieujawnionej wartości obejmuje także szkolenie pilotów (do poziomu instruktora), jak i instruktorów, a także personelu naziemnego i mechaników. Umowa obejmuje również dostawę części zamiennych, sprzętu do szkolenia naziemnego, wsparcia logistycznego i specjalistycznych systemów lotniskowych.

Informacja o zakupie przez władze w Hanoi czeskich samolotów jest nieco zaskakująca. Pod koniec 2019 podpisano bowiem umowę na zakup co najmniej 12 lekkich samolotów szkolno-bojowych Jak-130 o wartości ponad 350 mln USD (1,29 mld zł), produkcji rosyjskiej. Oznacza to, że wojska lotnicze tego państwa będą użytkować dwa typy samolotów do szkolenia zaawansowanego. Nowe samoloty zastąpią w dostarczone na początku lat latach 1980. czechosłowackie samoloty szkolenia zaawansowanego Aero L-39C Albatros, użytkowane w liczbie około dwudziestu pięciu. Wiadomo, że Jak-130 trafią do sformowanego trzy lata temu 915. Szkolnego Pułku Lotniczego. W ramach Pułku działa tam eskadra szkolna złożona ze śmigłowców Mi-17 (Jak-130 dla Wietnamu, 2020-02-03).

Oba modele, Jak-130 i L-39NG, w lutym 2017 były wymieniane jako główni konkurencji na następcę L-39C Albatros. Wybór Jak-130 może wynikać z tego, że ludowe wojska lotnicze Wietnamu użytkują 11 myśliwskich Su-27P/SK/UBK (zamówionych w latach 1994-1995) i 35 wielozadaniowych Su-30MK2W (zamówionych w latach 2003-2013), a samolot jest kompatybilny do szkoleń na nowszych Su-30.

Jak dotąd L-39NG zostały zamówione przez wojska lotnicze Senegalu (w liczbie 4 egzemplarzy),  a także spółki Skytech (10 z opcją na 6 kolejnych), RSW Aviation (12 wraz z modernizacją 6 L-39 do standardu równoważnego L-39CW) i LOM Praha (4). Dodatkowo AERO zmodernizuje L-39 spółek Draken International i Breitling Jet Team do standardu L-39CW (Opóźnione dostawy senegalskich L-39NG, 2020-06-15).

18 września 2020 zakończono certyfikację typu dla L-39NG, uzyskując europejski certyfikat zdatności do lotów AER (EP) P-21 w ramach EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21) i EMACC (European Military Airworthiness Certification Criteria). Proces zrealizowano na dwóch prototypach o nr fabrycznych 16-7001 i 16-7004, z których pierwszy oblatano 22 grudnia 2018 (Certyfikacja L-39NG, 2020-09-21; Oblot Aero L-39NG, 2018-12-24).

Opis
Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej (Farnborough 2018: Aero F/A-259 Striker, 2018-07-18).

L-39NG wyposażono w cyfrowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi wyświetlaczami w kabinie. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i wykorzystujący sztuczną inteligencję. Żywotność płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu i zwiększono ilość przenoszonego paliwa dzięki czemu wzrosły prędkość maksymalna, zasięg i pułap.