Przejdź do serwisu tematycznego

2000 godzin nalotów bezzałogowców WOT

W 2021 roku bezzałogowce rozpoznawcze WOT spędziły w powietrzu 2000 godzin. To dwukrotny wzrost aktywności rozpoznawczej w stosunku do roku poprzedniego.

4 lutego br. oficer prasowy Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej (DWOT) płk Marek Pietrzak poinformował, że 2021 roku bezzałogowce rozpoznawcze WOT spędziły w powietrzu 2000 godzin. To dwukrotny wzrost aktywności rozpoznawczej w stosunku do roku poprzedniego. Aż jedna trzecia nalotu to wynik działań na granicy z Białorusią, gdzie ponad 70% zadań była prowadzona w nocy (WOT: 660 godzin nalotu bezzałogowców na granicy).

FlyEye 3.0 używany w Grupach Rozpoznania Obrazowego WOT ma 3,6 m rozpiętości skrzydeł, 1,8 m długości i masę startową 12 kg, dzięki konstrukcji kompozytowej. Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym rozpędza się do 60-120 km/h, na pułapie do 3,5 tys. m i ma zasięg do 50 km przy łączu radiowym i do 300 km, przy przemieszczeniu stacji kontroli i kierowania. Bezpilotowiec może znajdować się w powietrzu przez maksymalnie ponad 2,5 godziny. Zestaw składa się z czterech bsl, stacji nadawczo-odbiorczej, stacji kontroli i kierowania oraz plecaków i skrzyń transportowych / Zdjęcia: DWOT

Wojska Obrony Terytorialnej dysponują bezzałogowymi platformami rozpoznawczymi od 2019 roku. W strukturze brygad OT znajdują się Grupy Rozpoznania Obrazowego (GRO), których zasadniczym wyposażeniem są mini BSP FlyEye 3.0, obecnie na wyposażeniu WOT znajduje się 48 statków powietrznych tego typu (Warmate i FlyEye – bezzałogowce Grupy WB w Wojsku Polskim).

Rok 2021 był trzecim rokiem operacyjnego wykorzystania bezzałogowców rozpoznawczych WOT, był to jednocześnie rok najintensywniejszej eksploatacji bezzałogowców rozpoznawczych. Niewątpliwie miała na to wpływ decyzja o skierowaniu BSP na wsparcie Straży Granicznej i jednostek wojsk operacyjnych na granicy z Białorusią w ramach operacji pk. Silne Wsparcie. W czasie tej operacji Grupy Rozpoznania Obrazowego prowadziły dozorowanie obszarów wzdłuż wschodniej granicy państwa oraz poszukiwanie / wykrywanie osób przygotowujących się do nielegalnego przekroczenia granicy oraz obiektów będących miejscami tymczasowego gromadzenia się migrantów. Łącznie w ramach działań na granicy polsko-białoruskiej wykonano ponad 300 operacji powietrznych przy nalocie blisko 700 godzin, z czego ponad 70% lotów odbyło się w warunkach nocnych (Podlaskie WOT z FlyEye).

Jednostki podległe Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej brały udział w licznych przedsięwzięciach związanych z działaniami kryzysowymi oraz monitorowaniu zagrożenia powodziowego w całym kraju oraz pożarowego rejonów Biebrzańskiego, Narwiańskiego i Białowieskiego Parku Narodowego w ramach realizacji ćwiczenia Fire View 21 (FlyEye nad Polską i Ukrainą).

W ubiegłym roku żołnierze WOT wspierali także z powietrza działania wojsk operacyjnych podczas realizacji międzynarodowych ćwiczeń z wojskami sojuszniczymi pk. Rifle Focus w ramach Grupy Batalionowej NATO oraz ćwiczeń taktycznych Dragon-21, Sektor-21, Grot-4, Jastrząb-21, Puma-21 oraz Kormoran-21 (WOT na szkoleniu z Batalionową Grupą Bojową NATO, WOT na ćwiczeniu Dragon-21).

Poza działaniami operacyjnymi personel GRO kontynuował intensywne szkolenia lotnicze. Przeprowadzono dwie edycje zintegrowanych szkoleń Fly View 4Fly View 5 oraz szkolenie dla instruktorów-operatorów BSP pk. FlyEye Instruktor. Celem szkoleń było uzyskanie kompetencji do wykonywania lotów samodzielnych, doskonalenie umiejętności i utrzymania nawyków oraz zdobycie uprawnień instruktorskich przez wyselekcjonowanych operatorów mini BSP FlyEye. Ponadto, personel lotniczy WOT brał udział w szeregu szkoleń i kursów (podstawowych, doskonalących, instruktorskich oraz dla kierowników prób lotów). Nasz personel mógł w ten sposób podnosić swoje kompetencje dzięki uprzejmości Lotniczej Akademii Wojskowej z Dęblina. Personel lotniczy WOT uczestniczył też w kursach producenta – Grupy WB oraz wchodzącej w jej skład spółki Flytronic.

Obecnie kilkudziesięciu żołnierzy WOT posiada uprawnienia operatorów do wykonywania lotów samodzielnych w dzień i w nocy. Wszyscy z nich posiadają świadectwa kwalifikacji operatora BSP FlyEye.

Wojska Obrony Terytorialnej stosunkowo niedawno – bo w drugiej połowie 2019 roku rozpoczęły praktyczną eksploatację zestawów Fly Eye 3.0. W tym okresie operatorzy z WOT, przy zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa lotów, wykonali ponad 3000 godzin nalotu. Już dwanaście brygad OT osiągnęło zdolności operacyjne do samodzielnej realizacji zadań lotniczych i prowadzenia działań rozpoznawczych w dzień i w nocy. Potencjał jakim dysponują obecnie w tym obszarze Wojska Obrony Terytorialnej pozwala nam sprawnie realizować stawiane przed nami skomplikowane i trudne zadania z zachowaniem wysokich standardów bezpieczeństwa lotów.

Film: WOT

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X