12 grudnia Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała, że Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy przekazały Wojskom Lądowym pierwsze egzemplarze zmodyfikowanych czołgów T-72M1.

Remont generalny i modyfikacja czołgów T-72M1 jest rozwiązaniem pomostowym przed wprowadzeniem do służby wozów nowej generacji o kryptonimie Wilk

Remont generalny i modyfikacja czołgów T-72M1 jest rozwiązaniem pomostowym przed wprowadzeniem do służby wozów nowej generacji o kryptonimie Wilk

Komunikat nie precyzuje ile czołgów zostało przekazanych odbiorcy, ale dostawy rozpoczęto na początku bieżącego tygodnia (9 grudnia). Wiadomo jednak, że do końca grudnia miała zostać przekazana partia ośmiu czołgów, zgodnie z warunkami umowy. W 2020 ma zostać przekazanych kolejnych 46 czołgów, w 2021 i 2022 po 35, w 2023 następne 34, w 2024  – 33 pojazdy, natomiast w 2025 – 39. Należy dodać, że zamówienie podstawowe obejmuje 230 czołgów, a pozostałe 88 to opcja, co oznacza, że będzie wymagane podpisanie dodatkowego aneksu do umowy, który zwiększy jego wartość.

Umowę na remont i modyfikację podpisała 22 lipca bieżącego roku 1. Regionalna Baza Logistyczna (1. RBLog.) z Konsorcjum PGZ. Kontrakt o wartości 1,749 mld zł brutto przewiduje dostawy w latach 2019-2025 maksymalnie 318 zmodyfikowanych wozów (z czego 257 pochodzących z jednostek liniowych). Prace nad pierwszą partią rozpoczęto na początku września (Remont i modyfikacja T-72M1, 2019-07-22).

W skład Konsorcjum PGZ, realizującego prace wchodzą Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM i spółka PCO.

Modernizowane są czołgi w wersji T-72M1 (w tym dowódczych T-72M1D), ale niewykluczone, że prace obejmą także starsze, zmagazynowane T-72M (określane także jako T-72A) / Zdjęcia: ZM Bumar-Łabędy

Modernizowane są czołgi w wersji T-72M1 (w tym dowódczych T-72M1D), ale niewykluczone, że prace obejmą także starsze, zmagazynowane T-72M (określane także jako T-72A) / Zdjęcia: ZM Bumar-Łabędy

W ramach remontów napędzające T-72M1 silniki wysokoprężne W-46-6 o mocy 573 kW otrzymały dodatkowo cyfrowy system rozruchu. Zainstalowano także nowe systemy zasilania z akumulatorami buforowymi. 

W wozach, w miejsce analogowych, zainstalowano cyfrowe radiostacje spółki RADMOR oraz system FONET do łączności wewnętrznej. Urządzenia łączności zostały wpięte w systemem zarządzania polem walki BMS.

PCO dostarczyła pasywne przyrządy kierowcy (PNK-72 Radomka w miejsce aktywnego TWNE-4B) i dowódcy (POD-72 Liswarta w miejsce TKN-3). W czołgach zainstalowano Peryskopowy Celownik Termowizyjny PCT-72, znacząco poprawiający zasięg obserwacji celów i prowadzenie działań nocnych, wyposażony w kamery termowizyjne 3. generacji KLW-1 Asteria dla działonowego (w miejsce nocnego celownika TPN-1-49-23). KLW-1 pracuje w zakresie długości fali 8÷12 µm i jest zbudowana w oparciu o chłodzony fotowoltaiczny detektor matrycowy MCT (HgCdTe) o rozdzielczości 640×512 px. Nie przewidziano modyfikacji bądź wymiany celownika działonowego TPD-K1 (MSPO2019: Oferta PCO, 2019-09-05).

Dodatkowo, z tyłu wieży zainstalowano kosz na dodatkowe kanistry z paliwem, rurą dopływu powietrza do silnika w przypadku pokonywania brodów wodnych oraz ognioodporną opończę. Rozwiązanie to powoduje jednak, że przenoszone wyposażenie jest narażone na ostrzał z broni małokalibrowej i odłamki po detonacji. Czołgi otrzymają także nowe zestawy gąsienic.

Odbiorcami zmodyfikowanych czołgów będą dwa bataliony 34. Brygady Kawalerii Pancernej z Żagania (116 czołgów), jeden batalion 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej (58 czołgów) oraz jeden batalion 21. Brygady Strzelców Podhalańskich, planowany do przeniesienia do nowej 19. Brygady Zmechanizowanej w Lublinie (58 czołgów), a także jeden nowy batalion, który zostanie sformowany w 19. Brygadzie. Prace pozwolą także na sformowanie dwóch kompanii rezerwowych po 14 czołgów.