Wchodząca w skład koncernu L3 Harris Technologies, kanadyjska spółka L3 Wescam poinformowała, że polska spółka Drabpol Sp. jawna P. Drabczyński i Wspólnik zamówiła 47 głowic optoelektronicznych MX-8, które zostaną zintegrowane z bezzałogowymi statkami latającymi (bsl) krótkiego zasięgu PGZ-19R Orlik. 30 listopada 2018 Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej podpisał umowę o wartości 789,7 mln zł brutto z konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) na dostawę 8 zestawów systemów bezzałogowych (40 bsl) z opcją na 4 kolejne zestawy z 20 bsl.

MX-8 jest najmniejszą głowicą optoelektroniczną, będącą w ofercie L3 Wescam. Może być integrowana nie tylko z bezzałogowcami, ale także z załogowymi śmigłowcami i samolotami. Podczas paryskich targów poinformowano o zamówieniach na kwotę ponad 500 mln USD (1,886 mld zł), w tym 454 mln USD (1,71 mld zł) na głowice MX-10D dla bsl RQ-7B Shadow w konfiguracji V2 dla US Army / Zdjęcie: L3 Wescam

MX-8 jest najmniejszą głowicą optoelektroniczną, będącą w ofercie L3 Wescam. Może być integrowana nie tylko z bezzałogowcami, ale także z załogowymi śmigłowcami i samolotami. Podczas paryskich targów poinformowano o zamówieniach na kwotę ponad 500 mln USD (1,886 mld zł), w tym 454 mln USD (1,71 mld zł) na głowice MX-10D dla bsl RQ-7B Shadow w konfiguracji V2 dla US Army / Zdjęcie: L3 Wescam

Umowa o nieujawnionej wartości została 16 czerwca zawarta podczas targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019 w Paryżu. Nie jest jasne czy zleceniodawcą zamówienia jest MON lub PGZ, ale wiadomo, że stronę polską reprezentował dział Automotive Drabpolu. Ta spółka reprezentuje bowiem Wescam w Polsce od marca 2013. Ma w swojej ofercie także głowice optoelektroniczne MX-10D, MX-15DI i MX-20D (Konsolidacja L3 Technologies i Harris, 2018-10-19).

PGZ-19R Orlik, oparty na demonstratorze technologii E-310, ma 3,1 m długości, 5,25 m rozpiętości skrzydeł i 1,07 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 90 kg, a udźwig to 20 kg. Został wyposażony w szczelinowy radar z aperturą mini SAR z GMTI o bardzo wysokiej rozdzielczości. Może wykonywać loty o długości do 12 h na pułapie do 5000 m. Prędkość maksymalna to 180 km/h, a promień działania 150 km / Grafika: PGZ

PGZ-19R Orlik, oparty na demonstratorze technologii E-310, ma 3,1 m długości, 5,25 m rozpiętości skrzydeł i 1,07 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 90 kg, a udźwig to 20 kg. Został wyposażony w szczelinowy radar z aperturą mini SAR z GMTI o bardzo wysokiej rozdzielczości. Może wykonywać loty o długości do 12 h na pułapie do 5000 m. Prędkość maksymalna to 180 km/h, a promień działania 150 km / Grafika: PGZ

Głowica optoelektroniczna MX-8 ma masę maksymalną 6,8 kg (15 funtów) i może przenosić cztery czujniki jednocześnie: kamerę termowizyjną o rozdzielczości 640×480 px i pracującą w zakresie 3-5 mikrometrów, kamerę dzienną o dużej wydajności przy słabym świetle i rozdzielczości 1280×720 px, dalmierz laserowy LRF i laserowy wskaźnik celów LTM. Głowica ma mniej niż 26,25 cm  wysokości i 21,1 cm średnicy. Jest kompatybilna ze standardowymi szybkozłączami, zintegrowana z modułem GPS, funkcją automatycznego śledzenia i cyfrowego powiększenia 2x i 4x oraz mechanizmem redukującym drgania.

Dostawy 8 zestawów bsl PGZ-19R Orlik dla Wojsk Lądowych, Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej mają odbyć się w latach 2021-2023, a opcjonalnie 4 pozostałe w latach 2023-2026. System PGZ-19R, składa się z 11 elementów: pięciu bezzałogowych statków latających o napędzie hybrydowym, pneumatycznej wyrzutni startowej, wozu logistycznego, naziemnej stacji kontroli, naziemnego terminalu danych i przenośnego terminalu wideo.

Naziemna stacja kontroli pozwala operatorowi na zdalne sterowanie bsl i zarządzanie ładunkiem użytecznym (sterowaniem kamerami i sensorami). System jest całkowicie niezależny od infrastruktury naziemnej (lotnisk). Naziemna stacja kontroli i wóz logistyczny zostały zbudowane na bazie 15-stopowych kontenerów umieszczonych na samochodach wysokiej mobilności. Z kolei naziemny terminal danych i wyrzutnia pneumatyczna zabudowane są na przyczepach ciągniętych przez te pojazdy. Lądowanie odbywa się klasycznie lub przy pomocy spadochronu. Statek jest transportowany w skrzyni o wymiarach 3,4 m x 0,8 m x 1,1 m. Przygotowanie do działania zajmuje 30 min (PGZ-19R jako Orlik dla WP, 2018-11-30).