W bieżącym tygodniu Agencja Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej i 2. Regionalna Baza Logistyczna (2. RBLog.) z Warszawy opublikowały informacje o uruchomieniu postępowań przetargowych na zakup kolejnych partii sprzętu inżynieryjnego dla jednostek Wojska Polskiego.
SŁ-34C jest najnowszą wersją spycharko-ładowarek, przeznaczonych dla wojska. Otrzymały one mocniejszą jednostkę napędową i możliwość wymiany osprzętu roboczego / Zdjęcie: 2. Mazowiecki Pułk Saperów
W poniedziałek, 27 maja, 2. Regionalna Baza Logistyczna poinformowała o przetargu na dostawę spycharko-ładowarek w latach 2024-2027. Zgodnie z dokumentacją przetargową, przedmiotem przetargu jest dostawa 22 egzemplarzy w ramach zamówienia gwarantowanego i 22 w ramach zamówienia opcjonalnego, w tym 5 egz. gwarantowanych i 5 egz. opcjonalnych w 2024, 2 + 2 egz. w 2025, 10 + 10 egz. w 2026 oraz 5 + 5 egz. w 2027. Termin składania wniosków minie 25 czerwca 2024.
W 2021 Huta Stalowa Wola (część Grupy Kapitałowej PGZ) dostarczyła 17 spycharko-ładowarek SŁ-34C (opcja obejmowała kolejnych 17 egz.), zgodnie z umową z ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia.
Spycharko-ładowarki SŁ-34C są przeznaczone do wykonywania prac przeładunkowych materiałów sypkich i spaletyzowanych, prac ziemnych, wykonywania wykopów, wyrównywania terenu, zasypywania rowów, lejów, schronów, odśnieżania placów i dróg, przewożenia pni drzew i półfabrykatów budowlanych na bliskie odległości i innych prac inżynieryjnych.
SŁ-34C jest najnowszą wersją spycharko-ładowarek dostarczanych do Wojska Polskiego. Pojazd ma masę 22 830 kg z łyżką i 22 310 kg z osprzętem widłowym. Długość całkowita wynosi, odpowiednio, 8380 mm i 9595 mm. Szerokość to 2982 mm, wysokość do dachu kabiny 3607 mm, rozstaw osi 3145 mm, rozstaw kół 2090 mm, natomiast prześwit wynosi 450 mm. Maksymalny kąt skrętu to 35 stopni. Nowy silnik wysokoprężny Cummins o mocy 212 KM (158 kW) zapewnia prędkość maksymalną do 39 km/h. Udźwig nominalny z łyżką wynosi 7,6 t, natomiast z widłami 8 t. Nominalna długość wideł to 1600 mm (z możliwością przedłużenia do 2300 mm), a pojemność łyżki 2,6 metrów sześciennych. Maksymalna wysokość wyładunkowa przy kącie wysypu 45 stopni wynosi 2950 mm. Wysokość podnoszenia to 3800-4000 mm.
Tymczasem, już niebawem rozpoczną się wstępne konsultacje rynkowe, prowadzone przez Agencję Uzbrojenia, w sprawie możliwości zakupu opancerzonych koparko-ładowarek z łyżką wieloczynnościową, a do lutego br. 3. Regionalna Baza Logistyczna prowadzi przetarg na dostawę nowych koparek na podwoziu samochodowym, które zastąpią K-407C na podwoziu Star 266M.
Zdjęcie: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ)
W czwartek, 30 maja, Agencja Uzbrojenia poinformowała o przetargu, prowadzonym procedurą negocjacyjną z uprzednią publikacją zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, na dostawę 12 kompletów uniwersalnych zestawów do budowy podpór mostów tymczasowych (UZPB). W skład jednego kompletu wchodzą: 2 koparki na podwoziu gąsienicowym wraz z osprzętem do wbijania pali i budowy podpór oraz 2 zestawy niskopodwoziowe (ciągnik siodłowy i naczepa) do ich przewozu.
Termin składania wniosków minie 12 lipca 2024, a dostawy są przewidziane na lata 2026-2029.
Przedmiotem zamówienia jest uniwersalny zestaw do budowy podpór mostów tymczasowych, który ma składać się z maszyny na podwoziu gąsienicowym o masie 25-30 t z wibromłotem i wyposażeniem dodatkowym (młotem hydraulicznym, koszem montażowym, łyżką koparkową, nożycami wyburzeniowymi i płytą zagęszczającą), wieży kafarowej na ramie z dwoma młotami hydraulicznymi (pożądane podwójne wieże), urządzenia do cięcia pali stalowych oraz dwóch pojazdów do transportu maszyny gąsienicowej i wieży kafarowej.
UZPB ma służyć pododdziałom inżynieryjnym Wojska Polskiego do wbijania grodzic, rur, pali (także drewnianych) i innych profili płaskich o długości 12 m (docelowo 15 m), wbijania pali i rur pod kątem, wyrywania powyższych czy wykonywania rusztów palowych dla wszystkich rodzajów podpór mostowych tymczasowych i ścianek szczelnych. Zestawy będą umożliwiać wykonywanie prac ziemnych przy budowie podpór brzegowych oraz przy konieczności korytowania przeszkód wodnych o niskich stanach wody, rozbiórkę uszkodzonych elementów stalowych i betonowych elementów konstrukcji mostowych, a także pracę na lądzie i na przeszkodzie wodnej o każdej porze doby i roku, przez co najmniej 10 godzin bez konieczności uzupełniania paliwa.
Dialog techniczny w tej sprawie ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił 9 czerwca 2020.