W środę, 2 lipca 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River w Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 14 372 285 USD (51,891 mln zł) ze spółką Sikorsky Aircraft Corporation ze Stratford w Connecticut (część Lockheed Martin) na wsparcie logistyczne i techniczne floty prezydenckich śmigłowców VH-92A Patriot, użytkowanych przez Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC).
Zdjęcie: Lockheed Martin, NAVAIR (Owen Hoffmann)
Prace będą wykonywane w Stratford w Connecticut (17,07%), Sylmar w Kalifornii (10,87%), Woodland w Waszyngtonie (9,84%), Irvine w Kalifornii (5,09%), Olathe w Kansas (4,69%), Sarasota na Florydzie (3,95%), Phoenix w Arizonie (3,25%), Fort Worth w Teksasie (2,8%), Twinsburg w Ohio (2,64%), Charlotte w Karolinie Północnej (2,51%), Berlin w Connecticut (2,21%), Fountain w Kalifornii (1,96%), Johnstown w Pensylwanii (1,79%), Enfield w Connecticut (1,64%), Vergennes w Vermont (1,35%), Rockford w Illinois (1,28%), Blacksburg w Wirginii (1,16%) ,Grand Prairie w Teksasie (1,03%), różnych lokalizacjach w kontynentalnej części USA (7%) i poza nimi (17,9%), a finalizacja umowy planowana jest na wrzesień 2027. Żadne środki nie zostały przyznane w momencie zawarcia umowy.
Jest to kolejny aneks do umowy bazowej zwiększający jej łączną wartość, aby zapewnić ciągłe zintegrowane wsparcie logistyczne, utrzymanie inżynierii, wsparcie części zamiennych, zarządzanie materiałami, przegląd podzespołów i działania szkoleniowe na rzecz utrzymania wspomnianych śmigłowców. Umowę bazową o wartości 28 841 002 USD (104,13 mln zł) zawarto 29 listopada 2022, aneksując ją kolejno: 25 września 2023 (8 092 897 USD/29,219 mln zł), 13 grudnia 2023 (56 873 480 USD/205,341 mln zł), 17 września 2024 (23 087 499 USD/83,357 mln zł) i 18 grudnia 2024 (59 934 651 USD/216,394 mln zł). Dzięki najnowszemu aneksowi łączna wartość wzrosła do 191 201 814 USD (690,333 mln zł).
VH-92A Patriot
W ramach programu programu VXX (Presidential Helicopter Replacement Program), 19 sierpnia 2024 dostarczono ostatni 23. egzemplarz śmigłowca prezydenckiego VH-92A Patriot (nazywanego White Top) i tego samego dnia ówczesny prezydent USA Joe Biden jako pierwszy pasażer VIP wykonał lot na jego pokładzie. Pierwotnie dostawy miały zakończyć się w kwietniu 2022, zatem odnotowano nieco ponad 2-letnie opóźnienie programu. Prezydent Donald Trump pierwszy lot wykonał z kolei 21 marca br.
W ramach 1. Eskadry Śmigłowcowej (HMX-1 Nighthawks) Korpusu Piechoty Morskiej, VH-92A Patriot są następcami dziesięciu VH-3D Sea King z lat 1960. i sześciu VH-60N White Hawk z przełomu lat 1980/1990. HMX-1 operuje także 12 zmiennowirnikowcami MV-22B Osprey.
Początkowo S-92 (znany jako H-92 Superhawk) został odrzucony z udziału w programie VXX. Preferowano wówczas model Lockheed Martin VH-71 Kestrel (wariant AgustaWestland AW101). Jednak w wyniku rosnących kosztów związanych z VH-71, w 2012 zdecydowano o ponownym rozpatrzeniu kontrpropozycji. W połowie 2013 w programie pozostawał tylko Sikorsky Aircraft, a 7 maja 2014 wybrano ostatecznie ofertę VH-92A. W ramach fazy badawczo-rozwojowej i testowej zbudowano dwa prototypy, które wylatały ponad 520 godzin nalotu. Podwykonawcami w programie są spółki FlightSafety International, L-3 Communications, Northrop Grumman, Rockwell Collins, Vought Aircraft Industries i GE-Aviation.
Oblot pierwszego prototypu VH-92A nastąpił 28 lipca 2017, natomiast pierwsze lądowanie na trawniku przed Białym Domem miało miejsce 22 września 2018.
10 czerwca 2019 dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) przyznało kontrakt Sikorsky o wartości 542 023 016 USD (wówczas 2,046 mld zł) na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej pierwszych 6 VH-92A.
Program jednak opóźnił się. Pod koniec listopada 2021 w raporcie Departamentu Obrony stwierdzono, że śmigłowiec nie spełniał wymogów dotyczących niezawodności, dostępności ani możliwości konserwacji i że podczas lotów testowych w strefie lądowania odnotowano wycieki paliwa. Producentowi zlecono działania naprawcze.
I tak, 28 grudnia 2021 ogłoszono wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC), a w 2022 otrzymał nazwę Patriot. Mimo to nadal nie mógł wykonywać lotów operacyjnych na rzecz prezydenta i wiceprezydenta USA z powodu problemów z szyfrowaną łącznością i tendencją do przypalania południowego trawnika Białego Domu.