W poniedziałek, 13 października 2025, podczas rozpoczętej waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2025 (zaplanowanej do 15 października), należąca do korporacji Lockheed Martin, spółka Sikorsky Aircraft Corporation ujawniła demonstrator technologii bezzałogowego, autonomicznego śmigłowca S-70UAS U-Hawk, zbudowanego na bazie S-70/H-60 Black Hawk.
Zdjęcia: Sikorsky Aircraft Corporation
Demonstrator technologii powstał w zaledwie 10 miesięcy, od koncepcji do przebudowy załogowego śmigłowca UH-60L Black Hawk, z którego całkowicie usunięto kabinę pilotów, uzyskując 25% więcej przestrzeni ładunkowej. Z przodu zastosowano rampę załadunkową z drzwiami otwieranymi na bok. Standardowy układ sterowania lotem fly-by-wire został z kolei zastąpiony, testowanym już wcześniej na platformie Black Hawk, systemem autonomii lotu MATRIX, wykorzystującym łączność satelitarną oraz kamery i laserowo-radarowe skanery lotnicze (lidar) do omijania przeszkód. Został opracowany jako kluczowy element systemu wspomagającego pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) w celu przekształcenia śmigłowca w bezzałogowy statek powietrzny.
S-70UAS U-Hawk oferuje:
- możliwość transportu ładunków o większej długości (np. amunicję rakietową: kontenerem z 6 pociskami kierowanymi GMLRS do M142 HIMARS lub dwa kontenery z pojedynczymi pociskami przeciwokrętowymi RGM-184A NSM) oraz w systemie roll-on/roll-off (ro-ro),
- lądowych pojazdów bezzałogowych np. HDT Hunter Wolf 6×6, które samodzielnie będą wjeżdżać i wyjeżdżać z ładowni,
- wystrzeliwania z zasobników w ładowni podczas lotu bezzałogowców bojowych i rozpoznawczych do działania w roju (Integracja UH-60 Black Hawk z bezzałogowcami),
- zastosowania dodatkowych wewnętrznych zbiorników paliwa w celu zwiększenia zasięgu lotu do 2963 km (1600 mil morskich) lub długotrwałości lotu do 14 godzin.
Podobnie jak samolot UH-60L, wariant U-Hawk zachowuje możliwość załadunku bocznych drzwiami i zewnętrznego przenoszenia ładunków na zawiesiu o masie do 4080 kg (9000 funtów).
Sterowanie S-70UAS U-Hawk odbywa się za pomocą tabletu dzięki szyfrowanej łączności satelitarnej. Zdalnie odbywa się nie tylko lot, ale również załadunek i rozładunek śmigłowca.
Sikorsky wprowadza innowacje w rozwiązaniu XXI wieku, przekształcając UH-60L Black Hawk w w pełni autonomiczną platformę wielozadaniową, powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky Aircraft Corporation. Opracowaliśmy ten demonstrator od koncepcji do rzeczywistości w niecały rok, a modyfikacje wprowadzone w celu przekształcenia tego załogowego Black Hawka w wielozadaniowy bezzałogowy statek powietrzny można szybko i niedrogo odtworzyć na dużą skalę. U-Hawk kontynuuje tradycję Black Hawk, będąc wiodącym śmigłowcem wielozadaniowym na świecie, i otwiera drzwi do nowych możliwości jako bezzałogowy statek powietrzny.
Przeprojektowanie i modyfikacja konstrukcyjna śmigłowca UH-60L do konfiguracji U-Hawk bez załogi została przeprowadzona przez dział Sikorsky Innovations. Pierwszy lot spodziewany jest w 2026.
Dzięki usunięciu ze śmigłowca kabiny, wszystkich siedzeń i stanowisk załogi, U-Hawk staje się pierwszym w pełni autonomicznym śmigłowcem wielozadaniowym rodziny Black Hawk.
U‑Hawk oferuje opłacalny wielozadaniowy bezzałogowy statek powietrzny, wykorzystując cechy wspólne z istniejącą flotą UH‑60, a jego bezzałogowy charakter obniża koszty operacyjne i konserwacyjne — powiedział Igor Czerepiński, dyrektor Sikorsky Innovations. Skupiliśmy się na zwiększeniu efektywności modernizacji poprzez zaprojektowanie i wyprodukowanie komputerów do zarządzania śmigłowcem, elementów napędowych i modyfikacji płatowca. Uwzględnimy tę wydajność w przyszłych modyfikacjach i produkcji naszej rodziny produktów UAS.
Czytaj także:

