W poniedziałek, 13 października 2025, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała, że wraz z Rheinmetall Landsysteme, spółką zależną niemieckiej grupy Rheinmetall AG, podpisały porozumienie o współpracy dotyczące strategicznej kooperacji w zakresie wozów wsparcia dla polskich Sił Zbrojnych.
Zdjęcie: Polska Grupa Zbrojeniowa
Porozumienie ma na celu utworzenie spółki joint venture w celu utworzenia Europejskiego Centrum Wozów Wsparcia. Jego celem będzie opracowanie opancerzonego wozu zabezpieczenia technicznego, opancerzonego wozu inżynieryjnego z funkcją rozminowywania oraz mostu towarzyszącego na podwoziu opancerzonym. Dzięki podpisanemu porozumieniu PGZ i Rheinmetall przyczyniają się do budowy ogólnoeuropejskiego potencjału obronnego. To kolejny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i wzmocnienia obrony Europy, zwłaszcza w kontekście zagrożeń ze wschodu.
W ramach budowania globalnej marki PGZ stawiamy na dywersyfikację naszych zagranicznych kooperantów, a Rheinmetall to sprawdzony od lat partner, będący jednym z kluczowych przedsiębiorstw zbrojeniowych w Europie. Podpisane dziś porozumienie otwiera drogę do rozszerzenia naszej współpracy o kolejne rozwiązania, również te, które będziemy mogli proponować wspólnie na rynki zewnętrzne. Porozumienie, które inicjuje nową potencjalną współpracę, jest także istotne dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu oraz być może dla poznańskiego „Ceglorza”. Daje szanse rozwoju biznesowego i jest dowodem na dywersyfikację produkcji w Grupie PGZ. Spółki zlokalizowane w Poznaniu są dla nas bardzo ważne – powiedział Adam Leszkiewicz, prezes zarządu PGZ.
Protokół ustaleń symbolizuje nasze wzajemne zrozumienie, wspólne cele i zamiar ścisłej współpracy – w celu dzielenia się wiedzą, wykorzystywania naszych wspólnych mocnych stron i odkrywania nowych możliwości. Podpisując protokół ustaleń, nie tylko otwieramy drzwi do zwiększania polskich mocy produkcyjnych pojazdów ciężkich, ale także przyczyniamy się do budowania paneuropejskiego potencjału obronnego, nowych partnerstw wielonarodowych, redundancji zdolności – tak ważnych, biorąc pod uwagę obecne zagrożenie ze strony Wschodu– i wielonarodowych łańcuchów dostaw. To kolejny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i siły Europy – powiedział dr Björn Bernhard, dyrektor zarządzający Rheinmetall Vehicle Systems Europe.
Rheinmetall AG to jeden z wiodących dostawców opancerzonych pojazdów gąsienicowych i kołowych, a także konstruktor opancerzonego pojazdu inżynieryjnego Keiler NG. Grupa posiada również znaczący udział technologiczny w rozwoju czołgu Leopard 2A4. Ponadto Rheinmetall posiada bogate doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w projektowaniu, produkcji i serwisowaniu pojazdów opancerzonych. Grupa posiada już wypracowaną pozycję w Polsce poprzez spółkę Rheinmetall Polska.
Informacje prasowe
Komentarz MILMAG:
Przypomnijmy, że 26 lutego br. spółka Rheinmetall Landsysteme dokonała prezentacji dowódcom pododdziałów inżynieryjnych polskich Wojsk Lądowych ciężkiego pojazdu inżynieryjnego Pionierpanzer 3 Kodiak. Obecnie, Rheinmetall AG oferuje pojazd nowej generacji, czyli wspomniany Keiler NG, który zadebiutował na targach Eurosatory 2024 i bazuje na podwoziu Kodiaka. Oferuje on modułową konstrukcję osprzętu, która pozwala na szybkie przekształcenie go w czołg saperski Minenräumpanzer (MiRPz) jako następcę pojazdu Keiler na podwoziu czołgu Leopard 1.
27 czerwca 2024 ówczesny wiceminister aktywów państwowych Marcin Kulasek spotkał się z przedstawicielami spółki Rheinmetall Polska. Spotkanie dotyczyło obecnej i przyszłej współpracy pomiędzy nadzorowanymi w MAP spółkami obronnymi a Rheinmetall, w obszarze produkcji sprzętu wojskowego.
Wcześniej, Rheinmetall Polska wraz z Rheinmetall Landsysteme bezskutecznie brały udział w postępowaniu na dostawę do polskiego wojska 29 ciężkich, gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego o kryptonimie Kajman, oferując prawdopodobnie najnowszy wzt Bergepanzer 3 Büffel. 17 lutego 2023 postępowanie unieważniono.
Według informacji Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, obecnie w Siłach Zbrojnych RP (w kategorii użytkowej) znajduje się około 300 egzemplarzy pojazdów z rodziny WZT, w większości starszych WZT-2 i nieco nowszych WZT-3 (z 29 egz. część trafiła do Ukrainy) oraz 28 niemieckich Bergepanzer 2A2. Pojazdy te będą zapewne w najbliższych latach wycofywane.
Obecnie wdrażane są z kolei amerykańskie M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation System) w liczbie łącznie 38 egzemplarzy. Ponadto, w ramach drugiej umowy wykonawczej na czołgi K2 i K2PL zaplanowano dostawy 81 pojazdów towarzyszących trzech typów: 31 wozów zabezpieczenia technicznego K2PL ARV (Armored Recovery Vehicle), 25 wozów inżynieryjnych K2PL CEV (Combat Engineering Vehicle) oraz 25 mostów towarzyszących K2PL LBV (Launched Bridge Vehicle).
Do tego, Wojsko Polskie używa około 100 mostów towarzyszących BLG-67M2 i 6 niemieckich Biber, a w planach jest wprowadzenie 25 nowych M1110 JAB. W kategorii pojazdów wsparcia inżynieryjnego należy wymienić Maszyny Inżynieryjno-Drogowe: 8 egz. MID i 1 egz. MID-M.
💥 Mamy to! Porozumienie o współpracy @PGZ_pl–@RheinmetallAG podpisane!
✅ Cel → utworzenie Europejskiego Centrum Wozów Wsparcia w ramach sp. joint venture. Opracowany zostanie opancerzony wóz inżynieryjny z funkcją rozminowywania i most towarzyszący na podwoziu opancerzonym. pic.twitter.com/L5zCbnZMjQ
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) October 13, 2025
Czytaj także:
