We wtorek, 19 marca, południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformował, że prototyp samolotu wielozadaniowego nowej generacji KAI KF-21 Boramae nr 005 wystartował z lotniska Sacheon w prowincji Gyeongsang, gdzie mieści się 3. Skrzydło Szkolne wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun) i pomyślnie przeszedł test pobierania paliwa w powietrzu z samolotu transportowo-tankującego Airbus KC-330 Cygnus nad południowym wybrzeżem Korei Południowej. Potwierdzono tym samym zdolność KF-21 do wykonywania misji dalekiego zasięgu.
Samolot do tankowania w powietrzu użyty w tym teście to KC-330 Cygnus (nr 004), koreańska wersja A330 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport), wyposażony w system ochrony przed pociskami rakietowymi w podczerwieni DIRCM (Directional Infrared Countermeasure), który został wprowadzony do Daehanminguk Gong-gun w listopadzie 2018 (IRIS-T trafią na uzbrojenie FA-50 i KF-21).
KF-21 nr 005 miał zostać dostarczony Indonezji na testy, kiedy ta ureguluje swoje należności w programie KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental). Zgodnie ze standardami Daehanminguk Gong-gun, podstawową metodą pobierania paliwa w locie jest sztywny przewód paliwowy pod kadłubem, natomiast metoda pobierania z podskrzydłowych zasobników z przewodami elastycznymi będzie certyfikowana dla Indonezji oraz oferowana na eksport (Korea: Produkcja seryjna KF-21 Boramae w tym roku).
DAPA wyjaśnia, że chociaż istnieje różnica czasu tankowania w locie i ilości paliwa do startu z ziemi, oczekuje się, że każdorazowe zatankowanie z cysterny zwiększy promień działania samolotu bojowego o co najmniej około 50%.
Po pierwszy tankowaniu w powietrzu KF-21 nastąpią kolejne próby w locie, w celu kontynuacji weryfikacji osiągów wymaganych dla tych samolotów, które trzeba osiągnąć do pierwszej połowy 2026, po uzyskaniu wstępnej oceny zdolności bojowych w maju 2023.