Przejdź do serwisu tematycznego

Pakistan ogłosił zakup J-31/FC-31 Gyrfalcon

Szef sztabu pakistańskich wojsk lotniczych marszałek lotnictwa Zaheer Ahmad Babar ogłosił plany zakupu chińskich samolotów wielozadaniowych 5. generacji J-31/FC-31 Gyrfalcon.

We wtorek, 2 stycznia, podczas uroczystości wprowadzenia nowego uzbrojenia, szef sztabu pakistańskich wojsk lotniczych marszałek lotnictwa Zaheer Ahmad Babar ogłosił plany zakupu chińskich samolotów wielozadaniowych 5. generacji J-31/FC-31 Gyrfalcon. Władze Pakistanu prowadzą obecnie rozmowy w tej sprawie z Chinami.

Zdjęcie: Chiński Internet

Pakistan położył już podwaliny pod wprowadzenie myśliwców stealth J-31, które w niedalekiej przyszłości staną się częścią eskadry pakistańskich sił powietrznych – oświadczył marszałek lotnictwa Zaheer Ahmad Babar.

Oświadczenie jest potwierdzeniem doniesień sprzed kilku lat, że Islamabad jest zainteresowany pozyskaniem około 30-40 samolotów tego typu. J-31, którego nazwa eksportowa to FC-31, został opracowany przez państwową spółkę Shenyang Aircraft Corporation.

Obecnie wszystkie chińskie przedsiębiorstwa produkujące samoloty wojskowe są częścią konglomeratu AVIC (Aviation Industry Corporation of China), ale Shenyang był pierwszym producentem samolotów założonym jeszcze w 1951 roku.

Warto dodać, że w ostatnich latach Pakistan zdecydował się na zakup 25 samolotów wielozadaniowych Chengdu J-10C, co ogłosił 29 grudnia 2021 minister spraw zagranicznych Sheikh Rashid Ahmed. Uzupełnią lekkie myśliwce wielozadaniowe z rodziny CAC/PAC FC-1/JF-17 Thunder, których dostawy w najnowszej odmianie Block III, miały rozpocząć się do końca 2021. W wersji Block II odebrano dotąd 109 egzemplarzy, a Block III zostało zamówionych 50 kolejnych. Pakistan dysponuje też starszymi samolotami: 135 F-7, 44 F-16 (w tym 26 F-16 MLU Block 15 i 18 F-16C/D Block 52), 68 Mirage IIIEP/OF/RP oraz 90 Mirage 5EF/F/PA (J-10C dla Pakistanu potwierdzone).

Pierwszy prototyp J-31 (o oznaczeniu własnym F-31 V1), został oblatany 31 października 2012 (napędzany rosyjskimi silnikami RD-93), natomiast drugi, nieco zmodyfikowany F-31 V2 – 23 grudnia 2015 (napędzany krajowymi WS-21; wcześniejsze oznaczenie: WS-13E). Regularne loty testowane zapowiedziano wówczas na 2019, tak aby wstępna gotowość operacyjna (wariantu lądowego) mogła zostać ogłoszona w 2022 lub 2023. Z kolei 29 października 2021 w chińskim Internecie pojawiła się fotografia z oblotu prototypu pokładowego wariantu oznaczonego jako J-35 (Chiny: Oblot pokładowego J-35).

Celem Shenyang było opracowanie niedrogiego chińskiego samolotu 5. generacji na eksport, gdyż rodzime wojska lotnicze (PLAAF) zdecydowały się na wdrożenie cięższych Chengdu J-20. Z uwagi jednak na rozwój lotnictwa pokładowego marynarki wojennej (PLAN), potrzebny jest następca starzejących się samolotów J-15 (kopia rosyjskiego Su-33) i trwała rywalizacja pomiędzy proponowanym pokładowym J-20N, a wspomnianym J-35. W rezultacie, najnowszy lotniskowiec CNS Fujian (CV-18) typu 003 oraz kolejny o napędzie jądrowym typu 004 otrzymają prawdopodobnie samoloty J-35 (Chiński lotniskowiec Fujian w pełnej krasie, J-20 następcą J-15?, Czwarty chiński lotniskowiec, Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X