Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2024 w Targach Kielce, zaplanowanych na 3-6 września br., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) – Huta Stalowa Wola (HSW) – zaprezentowała Wóz Dowodzenia dla artylerii i wojsk rakietowych na szczeblu batalionu/dywizji na podwoziu Heron 6×6.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Pojazd miał publiczną premierę drugiego dnia XIII Międzynarodowej Konferencji Naukowej EKSPLOBALIS_2024 TECHNOLOGIE OBRONNE – innowacyjne rozwiązania współczesnego sprzętu wojskowego, zaplanowanej na 27-29 maja br. w Hotelu Windsor w Jachrance i zorganizowanej przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS).
Wcześniej jednak wziął udział w ćwiczeniu eksperymentalnym Field Experimentation Exercise 2024 (FEX), zorganizowanych 20-24 maja br. w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Nowej Dębie im. płk. Jana Szypowskiego Leśnika i na poligonie w Lipie.
Później wziął udział w defiladzie w Warszawie z okazji Święta Wojska Polskiego, 15 sierpnia br., jako jako Wóz Dowodzenia do wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar-K (K239 Chunmoo).
Heron 6×6 powstał w kooperacji z czeską spółką Tatra Export (część Tatra Trucks, należącej do holdingu Czechoslovak Group i Promet Group), na podobnej zasadzie jak już wdrażany w Wojsku Polskim wielozadaniowy pojazd taktyczny Waran 4×4 (w programach kołowego niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza i nosicieli Bezzałogowych Systemów Poszukiwawczo-Uderzeniowych Gladius). Ponadto, polski przemysł zaoferował wariant dowódczy Warana oraz system zwalczania bezzałogowców (BSL).
Heron 6×6 bazuje na pojeździe TADEAS 6×6 (Tatra Defence Armoured Solution) na podwoziu rodziny Tatra Force T815-7 z pierwszą i trzecią osią skrętną. Podwozie z TADAES posłużyło m.in. Czechom do opracowania, we współpracy z francuskim KNDS France (a wtedy wówczas jeszcze jako Nexter Systems), pojazdów minoodpornych Titus 6×6, których 62 egzemplarze zamówił rząd w Pradze, a 2 lipca br. zakończono dostawy.
Bazowy TADEAS 6×6 przewozi 2-osobową załogę i 11 żołnierzy desantu. Osiąga prędkość maksymalną na drodze utwardzonej do 120 km/h i zasięg jazdy do 700 km. Zapewnia poziom ochrony balistycznej 4 wg normy STANAG 4569A oraz przeciwminowej 4A/4B w odpowiedniku 150 kg TNT. Ładowność pojazdu wynosi 10 t.
Czesi oferują różne warianty napędu: chłodzony powietrzem 8-cylindrowe silnik wysokoprężny Tatra w kilku wersjach o mocach od 300 do 365 kW lub chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik Catepillar o mocy od 395 do 447 kW. Są one sprzężone z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Świadomość sytuacyjną załogi zwiększa system kamer.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.