Przejdź do serwisu tematycznego

Królestwo Niderlandów podwoi liczbę bojowych Reaperów

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Królestwa Niderlandów kolejnych 4 bojowych bezzałogowych statków latających MQ-9A Reaper Block 5.

W piątek, 16 czerwca br., amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Królestwa Niderlandów kolejnych 4 bojowych bezzałogowych statków latających MQ-9A Reaper Block 5 wraz z powiązanym pakietem wyposażenia naziemnego za maksymalnie 611 mln USD (2,49 mld zł).

Jeden z czterech pierwszych egzemplarzy niderlandzkich MQ-9A Reaper. Teraz rząd w Hadze otrzymał zgodę na pozyskanie kolejnych czterech samolotów / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów

Rząd w Hadze wnioskował o możliwość zakupu 4 samolotów MQ-9A Reaper w wersji Block 5 (bojowej), trzech mobilnych stacje kontroli (Ground Control Station, GCS), do 30 odbiorników nawigacji satelitarnej (GPS) i zliczeniowej (INS) z modułami kryptograficznymi SAASM lub M-Code, do 8 układów celowniczych AN/DAS-1 MTS-B i do 20 radarów SAR/GMTI Lynx.

Pakiet zawiera również silniki turbośmigłowe Honeywell TPE331-10, które zapewniają długotrwałość lotu do 27 godzin i zasięg do 1800 km, radary Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażone do tego celu w stację GMTI, radary morskie Raytheon SeaVue, belki uzbrojenia LGMA M299 dla przeciwpancernych pocisków kierowanych rodziny AGM-114 Hellfire, radiostacje AN/ARC-210, naziemne terminale danych LOS, wzmocnione stacje testowe do obsługi technicznej samolotów RAMTS, transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-119 (lub inne), układy identyfikacji swój-obcy KIV-77, terminale szyfrowanej łączności głosowej KY-100M, moduły kryptograficzne AN/PYQ-10 czy podsystemy naziemnego terminalu łączności satelitarnej.

Dodatkowo wnioskowano o części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, bezpieczny sprzęt komunikacyjny i urządzenia kryptograficzne, usługi głównych/drobnych modyfikacji, wsparcie w zakresie utrzymania, sprzęt wsparcia do amunicji, oprogramowanie (jawne), wsparcie transportowe, jawne publikacje i dokumentacje techniczne, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu Stanów Zjednoczonych i wykonawcy umowy (General Atomics-Aeronautical Systems, GA-ASI) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.

Analiza

Pierwszy niderlandzki MQ-9A Reaper Block 5 / Zdjęcie: GA-ASI

3 lutego 2022 Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów informowało o formalnym odbiorze pierwszego z czterech zamówionych w Stanach Zjednoczonych bbsl MQ-9A Reaper Block 5 (o nr seryjnym M-001), który zakończył próby odbiorcze. Samolot po raz pierwszy zaprezentowano 7 lipca 2021 w zakładach GA-ASI w Poway w Kalifornii.

Królestwa Niderlandów wnioskowało o możliwość zakupu pierwszej partii bezzałogowych samolotów procedurą FMS (Foreign Military Sales) w 2015, a zamówienie zostało oficjalnie ogłoszone przez tamtejszy resort obrony w lipcu 2018 podczas pokazów lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii (wartość umowy międzyrządowej to 339 mln USD). 21 marca 2019 Departament Obrony USA zlecił GA-ASI produkcję samolotów i wyposażenia wsparcia za równowartość 123 293 911 USD.

Zgodnie z planami, MQ-9A są rozmieszczane na terytorium zależnym Curaçao, leżącym na Karaibach, w archipelagu Małych Antyli (Wysp Zawietrzne) i będą operować z portu lotniczego Hato. Po zakończeniu prób operacyjnych i programu oceny wdrożenia, bezzałogowce rozpoczną wykonywać loty operacyjne na rzecz dowódcy królewskiej marynarki wojennej Niderlandów na Karaibach (Commandant Zeestrijdkrachten, CZsk) i niderlandzkiej karaibskiej straży wybrzeża (Kustwacht Caribisch Gebied, KWCARIB).

Formalnie, samoloty zostają przypisane do 306. eskadry królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht, KLu) z bazy lotniczej Leeuwarden, gdzie znajduje się punkt dowodzenia i kontroli (dzięki łączu satelitarnemu samolotami można sterować z dowolnego miejsca na świecie). Personel 306. eskadry rozpoczął przeszkolenie na MQ-9A w styczniu 2019 w amerykańskiej bazie lotniczej Holloman w stanie Nowy Meksyk.

Oprócz Królestwa Niderlandów, dotychczasowymi użytkownikami eksportowymi tych samolotów są Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, PolskaWłochy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X