10 lipca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA, Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualny eksport pakietu modernizacyjnego oraz dalszego wsparcia technicznego dla południowokoreańskich samolotów rozpoznania elektromagnetycznego RC-800 Peace Krypton. Maksymalna, szacowana wartość zamówienia to 250 mln USD (991,15 mln zł).

Oryginalne oznaczenie samolotów rozpoznania elektromagnetycznego RC-800 Peace Krypton to U-125A. Samoloty, z dedykowanym wyposażeniem specjalistycznym, zostały zamówione po raz pierwszy w 1991 przez Japonię (14 samolotów w ramach projektu Paekdu, 4 kolejne w 1997 i 9 następnych do 2005). W 1995 były oferowane Brazylii w ramach programu monitoringu obszarów Amazonii o kryptonimie SIVAM (Sistema de Vigilância da Amazônia), ale rozmowy zerwano po aferze korupcyjnej / Zdjęcie: Raytheon

Oryginalne oznaczenie samolotów rozpoznania elektromagnetycznego RC-800 Peace Krypton to U-125A. Samoloty, z dedykowanym wyposażeniem specjalistycznym, zostały zamówione po raz pierwszy w 1991 przez Japonię (14 samolotów w ramach projektu Paekdu, 4 kolejne w 1997 i 9 następnych do 2005). W 1995 były oferowane Brazylii w ramach programu monitoringu obszarów Amazonii o kryptonimie SIVAM (Sistema de Vigilância da Amazônia), ale rozmowy zerwano po aferze korupcyjnej / Zdjęcie: Raytheon

Rząd w Seulu wnioskował o zakup pakietu modernizacyjnego naziemnej części systemu GSM (Ground System Modernization), wsparcie podstawowego wyposażenie pokładowego PME (Prime Mission Equipment), przeprowadzenie nieujawnionych modyfikacji i aktualizacji, zapewnienie wsparcia technicznego na miejscu (FSR, Field Service Representatives), system planowania misji JMPS (Joint Mission Planning System), części zamienne i naprawcze, publikacje i dokumentacje techniczne, usługi inżynieryjne, logistyczne i wsparcia. Głównym wykonawcą umowy będzie spółka Lockheed Martin.

Analiza
Korea Południowa wybrała spółkę Raytheon w 1996 jako dostawcę systemu rozpoznania elektromagnetycznego (SIGnals INTelligence, SIGINT), który miał zostać zabudowany na czterech brytyjskich samolotach dyspozycyjnych Hawker 800XP (Extended Performance) za równowartość 250 mln USD. Poddostawcą pokładowego wyposażenia specjalistycznego za równowartość 135,3 mln USD została w październiku 1996 spółka E-Systems. Płatowce samolotów zostały zmodyfikowane przez Lockheed Martin. Później zamówiono kolejne cztery samoloty tego typu. Dostawy zakończono w 2000.

Samoloty wyposażono w systemy samoobrony, zestaw kamer oraz radar z syntetyczną aperturą SAR (Synthetic Aperture Radar) i funkcją rozpoznawania celów FTI (Fixed Target Imagery) i wskazywania celów ruchomych GMTI (Moving Target Indicator) w dzień i w nocy. 30 grudniu 2017 Lockheed Martin otrzymał zlecenie o wartości 38 mln USD (150 mln zł) na wsparcie techniczne podstawowego wyposażenie pokładowego (PME) południowokoreańskich samolotów.

O ile komunikat DSCA nie precyzuje, ilu samolotów dotyczy modernizacja, to warto mieć na uwadze, że cztery pierwsze samoloty RC-800 mają zostać wycofane w najbliższych latach i zastąpione przez platformy nowej generacji. Plan zakupu został zaakceptowany 26 czerwca br. przez  południowokoreański komitet DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działający przy urzędzie zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration). Samoloty będą kosztować maksymalnie 750 mln USD (2,97 mld zł) i wejdą do służby w wojskach lotniczych (Daehanminguk Gong-gun) w 2026 (Więcej AEW&C dla Korei, 2020-06-30).