Przejdź do serwisu tematycznego

Zakończona modernizacja ORP Arctowski

Okręt hydrograficzny ORP Arctowski (266) opuścił nabrzeże PGZ Stoczni Wojennej po zakończonym gruntownym remoncie i modernizacji.

W środę, 6 kwietnia, okręt hydrograficzny ORP Arctowski (266), projektu 874 opuścił nabrzeże, wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni po zakończonym gruntownym remoncie i modernizacji. Prace o wartości 50 mln zł zostały zlecone 24 maja 2019 roku (Remonty Kościuszki i Arctowskiego).

Okręt hydrograficzny ORP Arctowski (266) opuścił nabrzeże PGZ Stoczni Wojennej po zakończonym gruntownym remoncie i modernizacji

Zakres wykonanych prac był wyjątkowo rozległy, ale dzięki niemu jednostka zyskała wiele nowych możliwości i mimo swoich lat będzie mogła jeszcze przez długie lata bardzo efektywnie wypełniać swoje zadania na rzecz naszej Marynarki Wojennej. Można powiedzieć, że zmodernizowaliśmy go od dziobu, aż po rufę – powiedział Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej – To drugi – po ORP Kościuszko – w ostatnich dniach okręt, który z dumą przekazujemy jego właścicielowi – dodał prezes (ORP Kościuszko wraca do służby po remoncie w PGZ Stoczni Wojennej).

ORP Arctowski przeszedł szereg modernizacji w zakresie działu nawigacyjnego, łączności, elektro-mechanicznego czy hydrograficznego. Wyposażono go w nowe, ulepszone urządzenia, w tym m.in. nowe pulpity Centralnego Systemu Sterowania wraz z monitoringiem, nowe pulpity na GSD, systemy grzejne, wentylacji, filtrowentylacji i klimatyzacji, agregaty prądotwórcze, sprężarki, silnik steru strumieniowego, blok utylizacji ścieków, nowe urządzenia pokładowe w tym kabestan, wciągarkę kotwiczno-cumowniczą, bramownice wychylne, bramownicę LARS na rufie, wciągarkę oceanograficzną, żuraw do obsługi części rufowej okrętu oraz wiele innych elementów. Wymieniono też całe okablowanie, a załoga okrętu będzie dysponowała całkowicie odnowionymi pomieszczeniami.

ORP Arctowski ma 61,8 m długości, 10,8 m szerokości, 3,3 m zanurzenia i 1214 t wyporności pełnej. Napęd to dwa silniki wysokoprężne o mocy po 707 kW, wspomagane przez dwa silniki elektryczne o mocy po 75 kW i dziobowy ster strumieniowy o mocy 150 kW. Układ ten zapewnia prędkość maksymalną 13,7 w. Załoga składa się z 49 oficerów i marynarzy / Zdjęcia: PGZ

ORP Arctowski to polski okręt hydrograficzny projektu 874. Okręt ten został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku. Jednostka przeznaczona jest do nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczania operacji Polskiej Marynarki Wojennej oraz działań na rzecz gospodarki morskiej i bezpieczeństwa żeglugi.

Zakończony kontrakt to tylko część prac realizowanych przez PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej RP. Obecnie w PGZ SW trwają również prace nad innymi okrętami skierowanymi do Stoczni na różne zakresy napraw i modernizacji, w tym ORP Śniardwy czy SD-11. Stocznia rozpoczęła również realizację programu Miecznik obejmującego wybudowanie trzech nowoczesnych fregat (Uzbrojenie Miecznika ujawnione, ORP Orzeł w PGZ Stoczni Wojennej, Remont ORP Kontradmirał Xawery Czernicki zakończony, PGZ Stocznia Wojenna naprawi SD-11).

Informacja prasowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X