W poniedziałek, 3 listopada 2025, turecka spółka Aselsan na łamach opublikowanego Newslettera nr 13 na temat bieżącej działalności poinformowała o dostawie do klienta z NATO pierwszego masztowego systemu rozpoznawczego ARSUS 100. Jak wynika z opublikowanej informacji, zestaw trafił do spółki AMZ-Kutno, która zintegrowała go z Lekkim Opancerzonym Transporterem Rozpoznania (LOTR) Kleszcz.
Zdjęcie: Aselsan
(…) Aselsan dostarczył również do Polski system rozpoznania i nadzoru ARSUS 100, co stanowi jego pierwsze wdrożenie w ramach NATO. System, zintegrowany z pojazdami AMZ-Kutno, oferuje obserwację o wysokiej rozdzielczości, możliwość działania w dzień i w nocy, śledzenie ruchomych celów oraz łączność dalekiego zasięgu. Jego solidna konstrukcja umożliwia skuteczne działanie w misjach rozpoznawczych, ochronie granic i ochronie infrastruktury krytycznej. Dostawy w ramach tego kontraktu będą realizowane do 2026 i 2027 – czytamy w informacji zawartej w Newsletterze.
Przypomnijmy, że 15 listopada 2024 spółka Aselsan informowała, że podpisała umowę o wartości 16,632 mln EUR (wówczas 68,29 mln zł) z AMZ-Kutno na dostawę systemów radarowych i elektrooptycznych dla LOTR Kleszcz. 2 września br. pierwszego dnia XXXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, spółki podpisały porozumienie o rozszerzeniu współpracy.
Szczegóły umowy nie zostały wówczas upublicznione, ale obejmowały prawdopodobnie 286 zestawów na potrzeby wszystkich planowanych do zamówienia w ramach umowy ramowej LOTR Kleszcz z 28 lutego 2024, których dostawy mają trwać do 2035. Pierwsza umowa wykonawcza z 14 sierpnia 2024 o wartości ok. 800 mln zł obejmuje dostawy pierwszej partii 28 pojazdów z dostawami od 2026. Nie można wykluczyć transferu technologii tureckich rozwiązań do Polski z uwagi na wielkość zapotrzebowania.
Zgodnie z wymogami Ministerstwa Obrony Narodowej, LOTR Kleszcz miał zostać wyposażony m.in. w systemy rozpoznania, takie jak taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną. Pozwoli to na dynamiczne i ciągłe zdobywanie i gromadzenie informacji o przeciwniku i środowisku działań oraz ich przetwarzanie i przekazywanie w formie danych rozpoznawczych na wyższy szczebel dowodzenia.
ARSUS 100 to kompaktowy system rozpoznawczy na stabilizowanym maszcie, łączący radar dalekiego zasięgu z głowicą optoelektroniczną EO/IR do pracy w dzień i w nocy oraz system nawigacji zliczeniowej, używanych do wykrywania celów, identyfikacji, automatycznego śledzenia i strumieniowej transmisji obrazu, dźwięku i danych w czasie rzeczywistym. Zapewnia to precyzyjne współrzędne dla wsparcia ogniowego, umożliwiając pojazdowi działanie jako wysunięty obserwator w cyfrowych sieciach dowodzenia i łączności (C2). Obsługuje również interfejs systemów klasy C4I, umożliwiając szybkie dostarczanie informacji wywiadowczych między różnymi szczeblami dowodzenia.
Został opracowany na bazie doświadczeń z mobilnym systemem bezpieczeństwa granic ATEŞ (Mobil Sınır Güvenlik Sisteminin), opracowanym dla rodzimych służb na podstawie umowy z 2019 z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Turcji (w pierwszej fazie zamówiono 37 zestawów na pojazdach z opcją zwiększenia do 57 w drugiej fazie – łącznie za ok. 30 mln EUR). System składa się z radaru, kamery termowizyjnej i czujników optoelektronicznych do zintegrowanego nadzoru krótkiego, średniego i dalekiego zasięgu w dzień i w nocy oraz w każdych warunkach pogodowych. Monitoruje i rejestruje wykryte obiekty, oznaczając ich pozycję za pomocą współrzędnych geograficznych na cyfrowych mapach terenu. Zestawy trafiły na granice z Grecją i Bułgarią.
Czytaj także:
