Przejdź do serwisu tematycznego

Stępka pod pierwszą brazylijską fregatę Tamandaré

W stoczni ThyssenKrupp Estaleiro Brasil Sul w Brazylii położono stępkę pod pierwszą z czterech fregat rakietowych typu Tamandaré, opartych na niemieckim projekcie A-100 MEKO.

24 marca br. w stoczni ThyssenKrupp Estaleiro Brasil Sul w Itajaí, w brazylijskim w stanie Santa Catarina położono stępkę pod pierwszą z czterech fregat rakietowych typu Tamandaré, opartych na projekcie A-100 z niemieckiego typoszeregu MEKO (Mehrzweck-Kombination), przeznaczonych dla Marynarki Wojennej Brazylii (Marinha do Brasil).

Okręty powstają w ramach programu Corveta Classe Tamandaré (CCG), na czele którego stoi zwycięskie konsorcjum Águas Azuis, złożone ze spółek Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) z Niemiec oraz lokalnych Embraer Defense & Security i ATECH Business in Technologies. Umowę w tej sprawie o wartości 1,6 mld USD zawarto 5 marca 2020. Podwykonawcami są spółki ATLAS Elektronik, L3 MAPPS oraz wspomniana stocznia ThyssenKrupp Estaleiro Brasil Sul (dawna Aliança-Oceana). Zwycięski projekt został wskazany 28 marca 2019 (MEKO dla Brazylii).

We wczorajszej uroczystości wzięli udział przedstawiciele spółek uczestniczących w programie i władz lokalnych oraz zamawiającego, w tym m.in. dowódca Marynarki Wojennej Brazylii adm. Marcos Sampaio Olsen.

Budowa okrętów projektu A-100 MEKO jest w pełni modułowa, więc wraz z tradycyjnym ułożeniem stępki przygotowano miejsce do integracji około 52-tonowego bloku konstrukcyjnego, który docelowo będzie siłownią dziobową z dwoma silnikami wysokoprężnymi, przekładnią redukcyjną, kilkoma pompami i urządzeniami pomocniczymi. Na ten moment stan ukończenia budowy kadłuba wynosi 34%.

Admirał floty Arthur Fernando Bettega Corrêa, dyrektor generalny agencji materiałowej marynarki wojennej (Navy Materiel), podkreślił znaczenie tego wydarzenia: Dzisiaj byliśmy świadkami spotkania tradycji z fascynującą nowoczesnością technologiczną, co powoduje optymalizację produkcji i zwiększenie bezpieczeństwa zarówno pracowników, jak i informacji.

Oliver Burkhard, dyrektor wykonawczy ThyssenKrupp Marine Systems, dodał: Zapewnimy brazylijskiej marynarce wojennej wysokiej klasy fregaty, które łączą przewagę technologii morskiej, innowacji i solidnych zdolności bojowych, co znacznie przyczyni się do bezpieczeństwa narodowego Brazylii i nie tylko.

Grafiki: TKMS

W kolejnych etapach planowana jest budowa i integracja bloku tworzącego maszynownię rufową wraz z rozmieszczeniem wyposażenia i głównych silników. Następnie zbudowane bloki uzupełnią centralne struktury okrętu. Należy zauważyć, że z ponad pięćdziesięciu bloków konstrukcyjnych, z których będzie złożona fregata, około jedna czwarta jest w trakcie montażu strukturalnego w ThyssenKrupp Estaleiro Brasil Sul, a inne są już cięte i fabrykowane, z gotowymi komponentami i podzespołami.

Jeśli chodzi o kwalifikację personelu, który będzie odpowiedzialny za wsparcie systemów okrętowych, zakończono już około 50% działań w zakresie inżynierii systemów i zintegrowanego wsparcia logistycznego. Wodowanie pierwszej fregaty, która otrzyma nazwę Tamandaré (F35), planowane jest na połowę 2024, a przekazanie jej zamawiającemu pod koniec 2025. Cięcie blach do budowy drugiej fregaty, przyszłej Jerônimo de Albuquerque (F36) ma nastąpić jeszcze w tym roku. Pozostałe dwa otrzymają nazwy Cunha Moreira (F37) i Mariz e Barros (F38), a planowana data wejścia do służby to 2029.

Podstawowym uzbrojeniem przeciwlotniczym fregat rakietowych typu Tamandaré będą europejskie pociski MBDA Sea Ceptor/CAMM. Ponadto, okręty otrzymają rodzime pociski przeciwokrętowe SIATT AV-RE40 MANSUP (Míssil Antinavio Nacional) o zasięgu 70-75 km, 76-mm armatę automatyczną Leonardo Super Rapid, 30-mm armatę automatyczną Rheinmetall Sea Snake, dwie wyrzutnie SEA TLS-TT dla 324-mm lekkich torped Mk 46, wyrzutnie celów pozornych Terma C-Guard i dwa 12,7-mm karabiny maszynowe.

Fregaty będą mieć po 107,2 m długości, 15,95 m szerokości, 5,2 m zanurzenia oraz 3500 t wyporności. Napęd będzie składał się z czterech silników wysokoprężnych MAN 12V 28/33 DSTC i czterech generatorów Caterpillar C32, co zapewni prędkość ekonomiczną 14 węzłów. Na rufie znajdzie się lądowisko i hangar dla pojedynczego śmigłowca typu SH-60 Seahawk, Super Lynx Mk.21B lub H225M Caracal.

Wyposażenie elektroniczne będą stanowić wielofunkcyjny trójwspółrzędny radar Hensoldt TRS-4D AESA 3D, elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk 2, sonar kadłubowy Atlas Elektronik ASO 713, pracujący w paśmie S radar dozoru nawodnego od Raytheona, system walki elektronicznej MB/Omnisys Defender Mk 3, dwa czujniki optoelektroniczne dalekiego zasięgu Safran PASEO XLR, pracujące w paśmie X dwa radary nawigacyjne od Raytheona oraz okrętowy system kierowania walką Atlas Elektronik ANCS (ATLAS Naval Combat System).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X