We wtorek, 4 listopada 2025, w podwarszawskiej Kobyłce, w filii PIT-Radwar, odbyło się uroczyste podpisanie dwóch umów Letter of Subcontract pomiędzy PIT-Radwar a Raytheon.
Zdjęcia: PIT-Radwar
Pierwsza umowa, na wyprodukowanie i dostawę 4 anten IFF do systemu Patriot, jest kontynuacją porozumienia z Rumunią, które przewiduje sprzedaż dodatkowej baterii Patriot wraz z systemem identyfikacji swój-obcy (IFF).
Przypomnijmy, że 28 kwietnia br. Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Rumunii kolejnego zestawu systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ w pakiecie za maksymalnie 280 mln USD (wówczas 1,047 mld zł).
Druga umowa, która jest komercjalizacją offsetu w ramach II fazy programu Wisła, przewiduje wyprodukowanie i dostawę przez PIT-Radwar 36 anten do 12 nowych radarów LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor) (MSPO 2025: RTX ustanawia WZE jako pierwszego zagranicznego dostawcę w programie LTAMDS).

Umowy zostały podpisane przez prezesa zarządu PIT-Radwar Marka Borejko, Ryana Lehmana, Poland Programs Director w Raytheon oraz Paulinę Epler, członka zarządu Raytheon Polska.
Hala, w której organizowana była uroczystość podpisania będzie miejscem produkcji anten IFF do radarów LTAMDS.
W wydarzeniu wzięli także udział m.in. zastępca szefa Agencji Uzbrojenia płk Robert Frommholz, zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON kmdr dr Arkadiusz Kalinowski, Pierwszy Wiceprezes Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Arkadiusz Bąk oraz dyrektor wykonawczy programów LTAMDS/GhostEye w Raytheon, Mike Mills.

Jeśli chodzi o anteny IFF do stacji radarowych kierowania ogniem AN/MPQ-65, to list intencyjny (LOI) w zakresie rozwoju i produkcji radaru, systemu dowodzenia i kierowania oraz technologii rakietowych pomiędzy polską i amerykańska spółką został podpisany 14 października 2014 (wówczas jeszcze jako Bumar Elektronika). Zakres współpracy objął m.in. wyposażenie radaru oraz projektowanie podsystemów, w tym elementów elektronicznych i oprogramowania, a także wyposażenie i oprogramowanie systemu dowodzenia i kierowania ogniem Patriot Engagement Control Station (ECS). Wcześniej, wiosną 2014 podpisano LOI ws. projektowania i modernizacji anteny układu identyfikacji swój-obcy. Interrogator (urządzenie zapytujące) systemu IFF jest jednym z 5 tysięcy elementów anteny radaru AN/MPQ-65.
W 2016 PIT-Radwar zakończył prace badawczo-rozwojowe nad zestawami identyfikacji swój-obcy, dzięki czemu w listopadzie tego samego roku Raytheon zlecił rozpoczęcie produkcji seryjnej urządzeń. Dostawy pierwszej partii nastąpiły pomiędzy majem a grudniem 2017. W styczniu 2018 Raytheon rozpoczął ich integrację ze zmodernizowanymi zestawami Patriot dla użytkownika zagranicznego, a 29 kwietnia 2019 poinformowano o zrealizowaniu zamówienia. Następnie spółka realizowała dostawy dla Wojska Polskiego w ramach programu Wisła (PIT-Radwar dla Patriot).
AN/MPQ-65 to pracujący w paśmie C radiolokator z anteną fazowaną o zasięgu instrumentalnym 100 km, pozwala na wykrywanie, identyfikowanie, namierzanie i śledzenie celów aerodynamicznych, takich jak pociski manewrujące, pociski balistyczne czy statki powietrzne (do 100 naraz) oraz kierowanie przeciwko nim pocisków przechwytujących PAC-3 za pośrednictwem stanowiska dowodzenia AN/MSQ-104. Radar osiągnął wstępną gotowość operacyjną w 2003 i zastąpił starsze urządzenia typu AN/MPQ-53.
LTAMDS to trójścianowy nieruchomy radar zapewniający pokrycie w zakresie 360 stopni i wykorzystujący anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) w technologii azotku galu (GaN). Dzięki tym cechom umożliwia znacznie skuteczniejszą ochronę przed całą gamą zagrożeń – od samolotów załogowych i bezzałogowych do pocisków manewrujących, balistycznych i hipersonicznych. Jest następcą sektorowych radarów kierowania ogniem AN/MPQ-65 w bateriach wspomnianego systemu Patriot. W porównaniu z radarem AN/MPQ-65, antena nowego urządzenia jest o 2130 mm dłuższa i 280 mm węższa. Nie wymaga stabilizatorów bocznych, dzięki czemu zajmuje mniej miejsca w ładowni samolotu C-17A Globemaster III.





