27 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) opublikował informację o zakończeniu negocjacji z Hutą Stalowa Wola (HSW) w sprawie zakupu kolejnej partii artyleryjskich wozów amunicyjnych (AWA) i artyleryjskich wozów remontu uzbrojenia (AWRU) na potrzeby kompanijnych modułów ogniowych (KMO) M120K Rak (HSW modyfikuje pojazdy artyleryjskie).

Artyleryjskie wozy amunicyjne (AWA) są zabudowane na podwoziu Jelcz 882.53 8×8 / Zdjęcie: DG RSZ

Negocjacje dotyczyły oprócz przedmiotowej partii pojazdów specjalistycznych, także dostawy zestawów grupowych, dokumentacji interaktywnej oraz przeprowadzenia szkolenia. Początkowa, szacunkowa wartość zamówienia to 133 918 037,57 zł netto (164 719 186,21 zł brutto), natomiast końcowa wartość zamówienia to 151 211 160,55 zł netto (185 989 727,48 zł brutto). Umowa ma być realizowana w latach 2022-2024. Zgodnie z informacją uzyskaną przez MILMAG od Rzecznika IU, mjr Krzysztofa Płatka kontrakt ma zostać podpisany w maju br.

HSW realizuje obecnie dwie umowy na rzecz IU MON związane z wprowadzaniem do służby KMO M120K Rak. Pierwsza została zawarta 11 października 2019 i ma wartość 275 448 138 zł brutto. Obejmuje dostawę szesnastu samobieżnych moździerzy kołowych Rak i ośmiu artyleryjskich wozów dowodzenia (AWD) na potrzeby dwóch KMO do 12. i 17. Brygady Zmechanizowanej. Druga umowa została zawarta 22 maja 2020 i ma wartość 703,1 mln zł brutto. Obejmuje dostawę czterdziestu M120K Rak i dwudziestu AWD (Zamówienie na Raki i mundury, Druga umowa na Raki).

W powyższych umowach brakuje artyleryjskich wozów amunicyjnych i artyleryjskich wozów remontu uzbrojenia, więc można domniemywać, iż rozpoczęte właśnie negocjacje dotyczą pojazdów wsparcia na potrzeby zamówionych wcześniej KMO. Oznacza to również, że negocjowana umowa może dotyczyć co najmniej siedmiu AWA i dwudziestu jeden AWRU, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie w każdym etatowym KMO.

Artyleryjskie wozy remontu uzbrojenia (AWRU) są zabudowane na podwoziu Jelcz P662D.35 6×6 / Zdjęcie: HSW

Artyleryjskie wozy amunicyjne (AWA) są zabudowane na podwoziu Jelcz 882.53 8×8. Służą do transportu amunicji moździerzowej na sześciu paletach (maksymalnie 96 pocisków kalibru 120 mm z nabojami odłamkowo-burzącymi, oświetlającymi i dymnymi w dwupakach dostarczanych przez przedsiębiorstwo BERLOPAK) oraz jej zmechanizowanego załadunku i rozładunku. Pierwsza partia 24 pojazdów została zamówione 13 sierpnia 2019 za równowartość 129 mln zł brutto, a dostawy dwóch z nich zrealizowano w połowie października 2020 (Pierwsze artyleryjskie wozy amunicyjne dla Raków, Artyleryjskie wozy amunicyjne dla Raków).

Z kolei artyleryjskie wozy remontu uzbrojenia (AWRU) są zabudowane na podwoziu Jelcz P662D.35 6×6. Kilkadziesiąt pojazdów zamówiono 28 grudnia 2017 za równowartość kilkudziesięciu milionów złotych. Wozy te przeznaczone są do realizacji zadań z zakresu polowego remontu uzbrojenia i elektroniki, wsparcia w wykonywaniu obsług technicznych i dostarczania podzespołów. Są kompletowane z 20-stopowym kontenerem typu 1C, gdzie umieszczono kontener warsztatowy o zabudowie modułowej.