12 marca Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej poinformował o rozpoczęciu 27 lutego 2019 negocjacji ze spółką Jelcz na dostawy 114 samochodów ciężarowych dużej ładowności powiększonej mobilności Jelcz 662D.43 6×6. Z tego 14 ciężarówek to zamówienie gwarantowane, zaś pozostałe 100 to opcja. Szacunkowa wartość umowy to 20 325 720,23 EUR netto (87,4 mln zł).

Jelcz S662D.43 jest pojazdem z układem napędowym 6x6 przystosowanym do jazdy po drogach o twardej nawierzchni i jazdy w różnych warunkach terenowych. Do tej pory SZ RP odebrały ponad 700 tych ciężarówek, służących m.in. jako baza pod zabudowę samobieżnych wyrzutni pocisków przeciwokrętowych Kongsberg NSM / Zdjęcie: Paweł Ścibiorek

Jelcz S662D.43 jest pojazdem z układem napędowym 6×6 przystosowanym do jazdy po drogach o twardej nawierzchni i jazdy w różnych warunkach terenowych. Do tej pory SZ RP odebrały ponad 700 tych ciężarówek, służących m.in. jako baza pod zabudowę samobieżnych wyrzutni pocisków przeciwokrętowych Kongsberg NSM / Zdjęcie: Paweł Ścibiorek

Jelcze 662D.43 6×6 służą do zabezpieczenia potrzeb transportowych jednostek wojskowych w sferze działań taktycznych. Przeznaczone są do transportu ładunków luzem, spaletyzowanych lub umieszczonych w 20-stopowym kontenerze. Ciężarówki są także wykorzystywane do ciągnięcia przyczep o masie całkowitej do 19 ton, tworząc zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton.

Inspektorat poinformował, że wybór takiej procedury wynika, że samochody Jelcz 662D.43 ze względu na właściwości techniczno-konstrukcyjne, sposób zaprojektowania i wykonania, a także zastosowane adaptacje kwalifikują się jako uzbrojenie.

Do tej pory spółka Jelcz przekazała ponad 700 ciężarówek Jelcz 662D.43 do Wojska Polskiego. Zamówienie będzie kontynuacją dostaw dla Sił Zbrojnych RP, co zapewnia unifikację w tej grupie eksploatacyjnej. Uzupełnienie wyposażenia Wojska Polskiego pojazdami o jednakowej konstrukcji, charakterystykach technicznych i sposobach napraw skutkować będzie kompatybilnością w trakcie ich użytkowania, obsługiwania, naprawy oraz zaopatrzenia w części zamienne.

Zakupy pojazdów innej marki ze względu na niekompatybilność spowodowałaby konieczność tworzenia nowego systemu zabezpieczenia eksploatacji, zgromadzenia technicznych środków materiałowych na potrzeby użytku bieżącego i zapasu wojennego, zakupu urządzeń warsztatowych oraz diagnostycznych, przeszkolenia instruktorów i mechaników oraz wyposażenia bazy dydaktyczno-szkoleniowej.