W środę, 13 listopada 2024, minister obrony Turcji Yaşar Güler poinformował w programie na antenie telewizji tv100, że Niemcy wydały zgodę na sprzedaż 40 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon. Negocjacje, prowadzone od roku z Wielką Brytanią i Hiszpanią, napotykały opór ze strony Niemiec, jednego z państw-producentów tych samolotów.
Jak oświadczył turecki szef resortu obrony, Niemcy w końcu pozytywnie odpowiedziały na prośbę Turcji o zakup 40 samolotów Eurofighter Typhoon. Niemcy długo się temu opierały, ale wycofały swój sprzeciw. W końcu naszymi przyjaciółmi w NATO są Anglia, Włochy, Hiszpania, a dzięki ich pozytywnemu wkładowi Niemcy również udzieliły pozytywnej odpowiedzi.
Minister Güler oświadczył, że jego zdaniem kryzys rządowy, który doprowadził do decyzji o przedterminowych wyborach w Niemczech, nie będzie miał wpływu na sprzedaż Eurofighterów.
Poinformował również, iż taka sama liczba samolotów F-16 zostanie zamówiona w Stanach Zjednoczonych i umowy w tej sprawie zostały podpisane. Przypomnijmy, że 26 stycznia br. Ankara otrzymała zgodę na zakup 40 F-16C/D Block 70 i modernizację 79 starszych samolotów tego typu do standardu F-16V za maksymalnie 23 mld USD (wówczas 92,57 mld zł).
Tymczasem, w połowie lipca 2023 przemysł turecki otrzymał zielone światło od rządu na modernizację nawet 150 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 30/40, należących do rodzimych wojsk lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri) w ramach programu ÖZGÜR.
Według danych z raportu World Air Forces 2024, na początku br. w aktywnej służbie w wojskach lotniczych Turcji były 243 samoloty wielozadaniowe F-16C/D w wersjach Block 30, 40, 50, 50+ i 50+ Advanced (w tym 157 jednomiejscowych F-16C i 86 dwumiejscowych F-16D), co czyni je jednym z największych operatorów tego typu na świecie. Jest to pozostałość po 270 egzemplarzach zamówionych w latach 1985-2012, z których większość została zmontowana na licencji w Turcji.
Równolegle Turcja opracowała własny samolot wielozadaniowy 5. generacji TF KAAN, w ramach programu TF-X (Turkish Fighter – Experimental), znany też pod lokalnym akronimem MMU (Milli Muharip Ucak; pol. narodowy samolot bojowy). Jak dotąd zbudowano jeden prototyp, który wykonał dwa loty testowe. We wrześniu br. pojawiły się informacje, że USA zaoferowały Ankarze powrót do programu F-35 Joint Strike Fighter, jeśli ta wycofa z eksploatacji i przekaże im baterie systemu obrony powietrznej S-400 Triumf.
W ostatnim czasie zakup nowych Typhoonów ogłosiły Włochy (24 egzemplarze), Niemcy (20 egzemplarzy) oraz Hiszpania (20 egzemplarzy). Pozyskanie używanych egzemplarzy negocjuje z kolei Ukraina.
8 stycznia br., brytyjski dziennik Financial Times informował, że po 6 latach impasu władze niemieckie odblokowały sprzedaż 48 kolejnych samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon do Arabii Saudyjskiej. Brak jednak jak dotąd potwierdzenia. Poza tym, wcześniej Typhoony trafiły do eksport do Austrii, Kuwejtu, Omanu i Kataru.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.