W poniedziałek, 3 listopada 2025, europejskie konsorcjum NHIndustries (NHI) poinformowało o ugodzie sądowej z rządem norweskim w sprawie przedwczesnego zakończenia eksploatacji czternastu śmigłowców morskich NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) przez Marynarkę Wojenną Norwegii (Sjøforsvaret).
Eks-norweski NH90 NHI / Zdjęcie: Airbus Helicopters
NHIndustries, wraz ze spółkami macierzystymi, a więc Airbus Helicopters (wcześniej Eurocopter), Leonardo (wcześniej AgustaWestland) i Fokker Aerostructures (wcześniej Stork Fokker Aerospace) zapłaci w ramach ugody stronie norweskiej kwotę 305 mln EUR (1,299 mld zł), oprócz około 70 mln EUR (298,11 mln zł), które wcześniej zapłacono w ramach gwarancji bankowych. Z kolei Norwegia zwróci wszystkie 14 zakonserwowanych śmigłowców wraz z pakietami części zamiennych, narzędzi i sprzętem specjalistycznym producentowi.
Przypomnijmy, że 10 czerwca 2022 ówczesny minister obrony Norwegii Bjørn Arild Gram poinformował o planie natychmiastowego zakończenia eksploatacji całej floty NH90 NFH z powodu niezadowalającej gotowości operacyjnej i wieloletnich opóźnień w dostawach. Następnie, agencja zakupów obronnych (Forsvarsmateriell, FMA) poinformowała NHIndustries, że rozwiązała umowę w całości i że będzie dążyć do pełnej restytucji wszystkich funduszy i aktywów otrzymanych przez obie strony – łącznie około 5 mld NOK (wówczas 2,26 mld zł).
Norwegia zamówiła 14 NH90 NFH w 2001 roku z dostawami z włoskich zakładów Leonardo w Vergiate pierwotnie w latach 2005-2008, ale te jednak rozpoczęły się dopiero 30 listopada 2011. Dostawy zostały zakończone dopiero w 2022, gdy Oslo ogłosiło rezygnację. 6 egzemplarzy dostosowano do roli zwalczania okrętów podwodnych na rzecz fregat rakietowych typu Fridtjof Nansen oraz 8 egzemplarzy do roli patrolowej w straży wybrzeża (Kystvakten) z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju.
Jeszcze w 2012, z powodu narastających opóźnień, rozpoczęto bezowocne poszukiwanie alternatywy w postaci MH-60R Seahawk. Ponad dekadę później, po rozwiązaniu umowy z NHI, 14 marca 2023 minister Bjørn Arild Gram ogłosił, że amerykańskie śmigłowce wielozadaniowe Lockheed Martin/Sikorsky MH-60R Seahawk zastąpią europejskie wiropłaty.
Departament Stanu USA zgodził się na sprzedaż sześciu MH-60R Seahawk w dniu 26 kwietnia 2023, co z pakietem wyposażenia i wsparcia wyceniono na maksymalnie 1 mld USD (4,23 mld zł). Rząd norweski zatwierdził zakup 14 marca 2023, a 26 października tego samego roku zawarto umowę produkcyjną.
Z kolei 11 lipca br. USA zgodziły się na sprzedaż 9 HH-60W Jolly Green II, przeznaczonych do prowadzenia bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (Combat Search And Rescue, CSAR), w pakiecie za maksymalnie 2,6 mld USD (wówczas 9,49 mld zł), które uzupełnią 16 cięższych Leonardo AgustaWestland AW101, oznaczonych lokalnie jako SAR Queen.
Nie tylko problematyczne śmigłowce zostaną w Norwegii zastąpione. Niedawno, bo 11 sierpnia br. ogłoszono plan zakupu co najmniej pięciu brytyjskich fregat rakietowych typu 26 GCS (Global Combat Ship) w programie szacowanym na 10 mld GBP (49,12 mld zł), z związku z planami wycofania czterech fregat typu Fridtjof Nansen, po utracie w wypadku 8 listopada 2018 piątej – HNoMS Helge Ingstad (F313).
Poza Norwegią, na przyspieszone wycofanie śmigłowców rodziny NH90 z powodu opóźnień lub problemów eksploatacyjnych zdecydowały się także Australia (42 MRH-90 Taipan – w ich miejsce zamówiono 40 UH-60M Black Hawk), Belgia (7 NH90 TTH i NFH – ich rolę wypełnią Airbus H145M) oraz Szwecja (18 Hkp 14E/F zostanie zastąpionych przez 12 UH-60M).
SETTLEMENT CONCERNING THE NORWEGIAN NH90 PROGRAM
The Norwegian Government and NHIndustries SAS (with parent companies) have reached an amicable settlement by which all disputes between the parties relating to the Norwegian NH90 program are resolved.https://t.co/7rqWLESj3a
— NHIndustries (@NHIndustriesSAS) November 3, 2025
